Sådan skaber vi
indflydelse for børn

Hjem » SÅDAN: Effektivitet og innovation » Sådan skaber vi indflydelse for børn

UNICEF er en indflydelsesrig stemme for børn

Vi taler børnenes sag, og vi sikrer, at børn bliver hørt. Vi indsamler data, tal og oplysninger og holder øje med børns trivsel i hele verden. Vi holder os fri af partipolitik, er upartiske, og vi råber op, når børns rettigheder bliver krænket.

UNICEFs tal, viden og rapporter om børn bliver brugt som kilder og dokumentation af politikere, journalister, forskere og andre professionelle, der arbejder for og med børn. Vi er stærkt og globalt til stede på sociale medier, hvor millioner af mennesker følger vores arbejde for verdens børn. Vores UNICEF-ambassadører – fra Danny Kaye og Audrey Hepburn i gamle dage til nutidens verdensstjerner som Beyoncé, Orlando Bloom og David Beckham – hjælper os med at inspirere folk over hele verden til at støtte vores sag.

Og vigtigst af alt: Vi forsøger altid at engagere børn og unge. Vi giver dem styrke til selv at deltage aktivt og bidrage til de beslutninger, der vedrører deres liv.

Digital platform giver unge indflydelse

U-Report er et gratis sms-baseret redskab, som UNICEF har udviklet for at give verdens unge mulighed for at gøre deres indflydelse gældende om emner, der påvirker deres liv. Med U-Report kan unge deltage i meningsmålinger, dele vigtig information og diskutere emner, der interesserer dem med andre unge.

U-report har for eksempel indsamlet information om menstruation, hygiejne og prævention fra 500.000 piger og kvinder i flere lande. I 2017 leverede U-Report også vigtige meddelelser til ofre for katastrofer i Caribien, Nigeria, Uganda, Sierra Leone og Den Centralafrikanske Republik. I slutningen af 2017 havde U-report mere end 4,6 millioner aktive brugere i 40 lande.

En flok unge i Abidjan, Elfenbenskysten er klar med mobiltelefonen i forbindelse med lanceringen af UNICEFs digitale platform U-Report

Foto: © UNICEF/2017/Dejongh

Forskning giver indflydelse

Forskning er en fundamental del af UNICEFs mission. For at beskytte alle børns rettigheder, uanset omstændighederne, baserer vi vores arbejde på pålidelige data, sikker og opdateret viden.

I Firenze i Italien holder UNICEFs dedikerede forskningscenter Innocenti til. Forskningscentrets mission er at gennemføre forskning, der fremmer børns rettigheder over hele verden. Ved at fokusere på de resultater, der understøtter politisk forandring, kan vi forbedre levevilkårene for børn i en stor del af verden. Forskningscenter Innocentis publikationer anses for at være verdens førende referencebase for forskning relateret til børns liv og sundhed.

Ved hjælp af løbende nytænkning forbedrer vi vores livreddende løsninger og udvikler nye metoder til at løse komplekse problemstillinger.

Viden giver indflydelse

Mange børn verden over oplever mobning i deres hverdag i et omfang, som truer deres trivsel, uddannelsesmuligheder og krænker deres rettigheder. Men hvor udbredt er problemet egentlig? Det har hidtil været svært at svare på, fordi der ikke fandtes data på globalt plan. Derfor har UNICEFs forskningscenter Innocenti udviklet en metode, der kan måle mobning på verdensplan ved at indsamle og kombinere data fra seks internationale undersøgelser blandt 11-15-årige i 145 lande. Resultatet giver et nuanceret billede med store variationer mellem lande og regioner. Men som det fremgår af kortet, er mobning generelt mest udbredt i den vestlige del af verden.

Kortet viser omfanget af mobning i alle verdens lande. Metoden er udviklet af UNICEFs forskningscenter Innocenti
Unge frivillige informerer deres lokalsamfund i Liberia om, hvordan de kan beskytte sig mod at blive smittet med ebola.

Mere end 3 millioner unge i 34 lande har fået støtte og opbakning til at sige deres mening og gå i dialog med politikere og ledere. De unge har blandt andet udbredt information om Ebola i Liberia og opfordret folk til at blive hiv-testet i Zambia.
Foto: © UNICEF/2014/Jallonzo

Unge flygtninge fra Syrien deltager i en workshop, hvor de lærer at researche, så de selv kan skrive artikler om emner, der berører deres liv.

Tusindvis af artikler skrevet af unge bliver hvert år udgivet på UNICEFs digitale platform Voices of Youth. Platformen, der har over en million besøg om året, giver unge over hele verden mulighed for at udtrykke sig og dele holdninger og tanker om vigtige emner.
Foto: © UNICEF/2017

Sangerinden Shakira og hendes mand, FC Barcelona stjernen Gerard Pique holdt et verdensomspændende baby shower til fordel for UNICEF, da de ventede begge deres børn. Foto: Jaume de la Iguana

Sangerinden Shakira og hendes mand Gerard Piqué, fodboldspiller i FC Barcelona, tog initiativ til et verdensomspændende "baby shower", da de skulle have deres første barn. Babyfesten gav 71.000 polio- og 65.000 mæslingevacciner.
Foto: © Jaume de la Iguana

UNICEF er en af verdens mest fulgte non-profit organisationer på sociale medier

UNICEF ikon for Facebook
0

Mere end 36 millioner mennesker verden over følger UNICEF på sociale medier.

Sæt din hjælp i system

bliv verdensforælder