Saxo sætter ordet frit

Hjem » Vores partnere » Saxo sætter ordet frit

Sæt ordet frit for verdens børn

Skrevet d. 10. september 2018 af Gitte Meyer Madsen.

Sammen med UNICEF giver Saxo flere af verdens udsatte børn mulighed for at lære at læse. Danmarks største online boghandel har indgået partnerskab med FN’s børneorganisation for at arbejde for verdensmål 4, som handler om kvalitetsuddannelse.

Saxo en af Danmarks største formidlere af læring og litteratur. Det gør FN’s verdensmål for lige adgang til kvalitetsuddannelse til et naturligt omdrejningspunkt for virksomhedens partnerskab med UNICEF, som arbejder målrettet på at sikre kvalitetsuddannelse til alle verdens børn.

”Vi har en fælles agenda. Det har været tydeligt for os fra start. Vi kunne hurtigt se, at vi var et supergodt match,” siger direktør i Saxo, Jørgen Balle Olesen.

Under mottoet ’Sæt ordet frit’ arbejder online boghandlen på at gøre litteratur tilgængelig for alle – både herhjemme og i lande, som ikke har samme muligheder som os.

”For danskerne handler ’sæt ordet frit’ om at have nem adgang til litteratur og læring. Det handler om, at de skal kunne læse hvad som helst, hvor som helst og i hvilket som helst format. Den mulighed ønsker vi også, at man skal have i verdens udsatte områder. Og det muliggør teknologien og FN og UNICEF’s systemer. Det kan være fysisk, men på sigt også digitalt. På den måde kan man få en spredning i litteratur og læring, som vi ikke har set tidligere,” fortæller Jørgen Balle Olesen.

Jørgen Balle Olesen direktør i SAXO partnerskab med unicef

Jørgen Balle Olesen er direktør hos Saxo. UNICEF og Saxo samarbejder om at give flere af verdens børn mulighed for at lære at læse.

Kunderne bakker op

Partnerskabet mellem UNICEF og Saxo er forholdsvist nyt, og Saxo har som kick-off for indsatsen sendt, hvad der svarer til 1.000 læsebøger af sted til UNICEF. Derudover har Saxo lanceret muligheden for, at kunderne kan sende et mindre beløb af sted, hver gang de køber en bog hos Saxo – en såkaldt mikrodonation.

”Saxo er ikke en kæmpestor virksomhed med en masse midler, som vi kan donere til UNICEF. Til gengæld har vi en stor kundebase, som vi kan involvere. Vi har derfor valgt at gøre det muligt for vores kunder at donere et beløb til UNICEF, når de køber en bog på vores hjemmeside. Pengene går til børns uddannelse i udsatte områder. Tanken er, at du har mulighed for at berige et barn i et af verdens udsatte områder med en bogoplevelse samtidig med, at du beriger dig selv,” fortæller Jørgen Balle Olesen og fortsætter:

”Kunderne har taget overvældende godt imod muligheden. Det er da fedt og privilegeret at være i den position, at vi kan give vores kunder mulighed for at bidrage på en nem og bekvem måde. På den måde kan vi allesammen hjælpe med at trække udviklingen i den rigtige retning.”

Ifølge Jørgen Balle Olesen er Saxos målsætning at rejse over en million kroner til gavn for verdens udsatte børn over de næste tre år.

Se Jørgen Balle Olsesen fortælle om partnerskabet her.

skole-skolegang-elfenbenskysten
Det er da fedt og privilegeret at være i den position, at vi kan give vores kunder mulighed for at bidrage på en nem og bekvem måde. På den måde kan vi allesammen hjælpe med at trække udviklingen i den rigtige retning.

Jørgen Balle Olesen, direktør for Saxo.

Do good – do business

Jørgen Balle Olesen lægger ikke skjul på, at partnerskabet også gavner Saxos forretning.

”Det handler om at gøre noget godt, men det handler også om kølig business. Vi er i en situation, hvor vi bliver presset fra alle sider – også af store konkurrenter. Så vi er nødt til at skille os ud. Hvis det bare handler om at kunne levere en bog hurtigt og billigt, så er vi ilde stedt. For det er der mange, der kan gøre godt. Derfor vil vi gerne bygge nogle værdipositioner op, som forbinder os med noget andet. Og jeg ser vores UNICEF-samarbejde som en mulighed for at gøre netop det.”

Jørgen Balle Olesen er overbevist om, at partnerskabet også får betydning for Saxos rekruttering og fastholdelse af nye medarbejdere.

”Der er jo mange tal, der viser, at medarbejdere søger mod virksomheder, der har et formål. Også konkrete statistikker peger på, at virksomheder med et ’why’ har en væsentlig større rentabilitet end virksomheder, der ikke har det. Så ja, jeg er ikke i tvivl om, at det har betydning, at vi på den måde engagerer os i at gøre en forskel. Det kræver så bare, at vi er dygtige til at kommunikere det til vores kunder og vores medarbejdere.”

Jørgen Balle Olesen mener, at verdensmålene burde være på alle virksomheders agenda.

”Alle virksomheder bør tage stilling til verdensmålene og overveje, hvordan de kan bidrage. Det er godt for medarbejderne, for business og for udviklingen,” lyder det fra Saxo-direktøren.

Ikon FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling

Vil I indgå i et partnerskab med UNICEF?

Bliv Partner