Den danske modevirksomhed BESTSELLER donerede 10. april 2015 hele sin globale omsætning til velgørenhed. Det skete gennem eventen GIVE-A-DAY og resulterede i 112 millioner kroner. Heraf fik UNICEF 18 millioner kroner til at bekæmpe malaria i Angola, DR Congo og Kenya.

I dag, præcis to år efter, er pengene brugt, og de er brugt effektivt: Omkring 1 million udsatte børn og gravide i de tre lande har fået hjælp til forebyggelse og behandling af malaria – en sygdom, der dræber et barn hvert eneste minut.

En del af pengene er også blevet brugt på at uddanne lokale sundhedsmedarbejdere og styrke samarbejdet med regeringer og myndigheder - noget, der sikrer projektets effekt i mange år fremover.

”Efter en succesfuld indsats for at rejse så mange midler som muligt på BESTSELLER GIVE-A-DAY i 2015, er det en stor tilfredsstillelse at se resultaterne af UNICEFs arbejde. At kunne bidrage til et bedre liv for en million kvinder og børn i tre af de værst malaria-ramte lande i Afrika sætter donationen og UNICEFs arbejde i et praktisk perspektiv – og viser, hvilken forskel GIVE-A-DAY har gjort. Det er vi stolte af at kunne være med til hos BESTSELLER,” siger Jesper Stubkier, kommunikationschef i BESTSELLER.
 

Om GIVE-A-DAY

Fredag den 10. april 2015 donerede BESTSELLER et beløb svarende til nettoomsætningen af alle BESTSELLER-ejede og partner-ejede butikker, alle BESTSELLER-ejede online butikker samt nettoomsætningen af deres engros-salg til velgørende formål. 50 % af hvert lands nettoomsætning blev doneret til en lokal velgørende organisation, og de resterende 50 % blev doneret til Internationalt Red Barnet, UNICEF og GAIN.
 

Sådan har UNICEF brugt pengene

  • DR Congo
    Mindst 600.000 husstande har fået myggenet – heriblandt 613.781 børn under fem år og 141.879 gravide.
  • Kenya
    30.000 malariasyge har fået behandling
    53.000 myggenet er blevet uddelt til gavn for over 100.000 børn og gravide
  • Angola
    998 er blevet testet for malaria. Var testen positiv, har de fået behandling og et net med hjem (hvis de ikke havde et).
    I alt 44.000 net er blevet uddelt til gavn for næsten 100.000 børn under fem år og gravide
 

Pressekontakter:

Line Grove Hermansen
Kommunikations-
direktør
T: 35 27 38 28​
M: 20 14 44 30
Send e-mail

Julie Troldborg
Presseansvarlig
M: 29 80 18 45​
Send e-mail

Mads Nørgaard-Larsen
Pressemedarbejder
M: 27 46 63 33
Send e-mail

Facebook