UNICEF er til stede i over 190 lande og territorier verden over – også i Ukraine. Derfor kunne vi allerede 72 timer efter krigens start, rykke ud med hjælp. Indtil nu har vi hjulpet flere mio. børn i Ukraine, men vi arbejder stadig i døgndrift for de børn, der fortsat har brug for vores hjælp.
Siden krigen brød ud, har vi bl.a. hjulpet med følgende:
Til de kolde måneder har vi hjulpet med varmt tøj og tæpper samt varmepumper og generatorer, der holder de eksisterende systemer kørende, når elektriciteten er afbrudt.
Vi leverer kontantbeløb til ukrainske familier, som de bruge på mad og medicin.
Givet næsten 5 millioner børn og kvinder i Ukraine adgang til primær sundhedspleje i UNICEF-støttede faciliteter og gennem mobile teams.
Vi har sørget for, at mere end 1,5 millioner ukrainske børn får undervisning.
Oprettet mobile børnebeskyttelsesteams.
Sørget for, at mere end 4,6 millioner mennesker har fået adgang til rent drikkevand.
Hjulpet næsten 1,6 million mennesker med kritiske vand-, sanitets- og hygiejneforsyninger.
Åbnede børnevenlige støttecentre – såkaldte Blue Dots – langs de store migrationsruter, hvor børn og deres mødre bl.a. kunne få medicinsk og psykisk førstehjælp, et hvil og hjælp til at komme videre. Desuden blev uledsagede børn identificeret, så vi kunne genforene dem med deres familier.
Oprettet UNICEF-støttede mentale sundheds- og psykosociale støtteinterventioner, som har nået mere end 2,9 millioner børn og omsorgspersoner.
Krigen i Ukraine har forårsaget betydelig stress og angst for mange børn. Derfor har UNICEF udviklet et digitalt læringsunivers for omsorgspersoner, så de kan håndtere de traumer, som Ukraines børn har været vidne til.
Desuden har vi leveret kirurgisk udstyr, førstehjælp, jordemodersæt, hygiejnepakker og legetøj.
UNICEF er til stede i over 190 lande og territorier, så vi er der både før, under og efter, en katastrofe rammer. Vi har en effektiv, global distributionskæde, der gør os i stand til at rykke hurtigt ud med nødhjælp til katastroferamte børn og deres familier. Næsten uanset, hvor i verden det brænder på, kan vi typisk pakke, sende og få nødhjælpen frem i løbet af kun 72 timer.
I katastrofesituationer er det ofte UNICEF, der styrer og koordinerer den fælles indsats – der leveres af os selv, andre FN-organisationer, internationale NGO’er og lokale samarbejdspartnere – med at sikre børnene adgang til rent drikkevand, toiletter, skolegang og mad.
Vi bliver i området, efter det mest akutte ved katastrofen er overstået. Det gør vi for at styrke områdets modstandskraft og katastrofeberedskab i fremtiden og for at sikre langsigtede forbedringer, der med stor fordel kan etableres i løbet af en genopbygning. Vi kalder det ’build-back-better’.
Denne hjemmeside bruger cookies
Denne hjemmeside bruger cookies
Nogle bruges til statistik og andre sættes af tredjepartstjenester. Ved at klikke 'Godkend' accepterer du brugen af cookies.
Funktionsdygtig
Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål.Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.