Støt

PÆDAGOGER SKAL KLÆDES BEDRE PÅ FOR AT TALE MED BØRN OM DERES DIGITALE LIV

Voksne har svært ved at forstå den virkelighed, som børn i dag har på sociale medier, og det skaber utryghed og ensomhed hos børnene. I dag er 170 pædagoger i Roskilde på workshop for at få redskaber til at kunne tale med børn om deres digitale liv. Flere workshop følger rundt i landet de kommende uger.

”Er der sket noget interessant på TikTok eller Snapchat i dag?”

Sådan kunne et spørgsmål til et barn i dag sagtens lyde. Men mange voksne holder sig stadig til at interessere sig for, hvad børn oplever i skolen, hvad de laver til idræt, i fritiden, og hvordan de har haft det med de venner, som de mødes fysisk med. 

Både forældre og pædagoger har svært ved helt at træde naturligt ind i den verden, børn i dag har på sociale medier, i online gamingfællesskaber eller på andre digitale platforme. Det efterlader børnene alene med mange af de relationelle problemer og andre svære oplevelser, som de kunne have brug for at vende med en voksen.

“På workshoppen skal pædagogerne klædes på til at kunne skabe meningsfulde samtaler og inddragende aktiviteter med børn omkring deres brug af digitale medier og deres rettigheder online – og tilbyde deres hjælp til at håndtere dilemmaer online. Roskildes klubber er allerede godt i gang med en særlig indsats på området, som vi håber at kunne forstærke yderligere ved at tilføre det rettighedsbaserede børnesyn,” siger Christian Bruun Bindslev, programleder hos UNICEF Danmark og underviser på workshoppen.

Undervisere på workshoppen er udover UNICEF Danmark også Center for Digital Pædagogik, hvor Jonas Ravn er seniorkonsulent: “Det fritidspædagogiske område spiller en afgørende rolle i børnenes digitale dannelse. Uanset om børnene gamer i computerrummet eller TikTok’er i klubbens sofa, er det enormt væsentligt at situationen kan gribes af det pædagogiske personale. Det rekreative rum mellem skole og hjem kan noget helt særligt. Både i forhold til at tilbyde alternativer til det digitale men også i forhold til at gribe de vigtige samtaler om teknologiens muligheder og indflydelse på børnene. All Right-projektet er en kærkommen mulighed for at dele viden og debattere med landets klubber. Det glæder vi os meget til.”
 
Workshoppen i dag er første del af et nyt projekt, All Right (link), som UNICEF Danmark vil udrulle de kommende tre år, og som ud over workshops for i første omgang 28 klubber fra Aalborg, Rødovre, Frederiksberg og Roskilde, også rummer udviklingen af et netværk på tværs af landet, der vil tælle influencere indenfor gaming og livsstil, der også skal på skolebænken.

Projektet er støttet med midler fra TrygFonden og UNICEF Danmarks partnere i All Right-projektet er, udover Center for Digital Pædagogik, Esport Danmark.

Maria Westh

  • Head of External Communications, UNICEF Danmark