DBU fodboldskole
for trænere og frivillige
For DBU Fodboldskole trænere & frivillige
DBU og UNICEF vil sammen gøre sommerens fodboldskoler til en endnu sjovere fodboldfest for børnene, uanset ambitionsniveau og driblefærdigheder. Vores mål er, at alle børn på fodboldskolerne skal opleve det unikke sammenhold og fællesskab, som fodbold kan give.
Reflektionsøvelse #1: Som opvarmning inden du går videre her på sitet. Prøv at tænke tilbage på din egen barndom og en voksen, som havde indflydelse på nogle gode og trygge sportsoplevelser for dig som barn. Prøv at beskrive vedkommendes opførelse, og hvorfor du følte dig tryg ved vedkommende. Hvordan blev du mødt og opmuntret?
De bedste rammer for børnene
Som fodboldtræner kan det være en udfordring at stå med ansvaret for, at børn har det sjovt, føler sig hørt, og samtidig udvikler deres fodboldfærdigheder. For alle børn er nu en gang forskellige.Vi vil derfor hjælpe til at skabe de bedste rammer for børnene på fodboldskolen. For hvad gør man, hvis nogle børn i gruppen ikke vil spille videre? Og er straf og ydmygelse af taberholdet vejen frem til at skabe vindermentalitet eller styrke fællesskabet i gruppen?
Podcast: Rettighedsbaseret børnesyn på fodboldbanen
En podcast om børns rettigheder i en fodboldsammenhæng, som blandt andet tager udgangspunkt i konkrete og mulige konflikter, som kan opstå på fodboldbanen. Hør UNICEF’s eksperter i børneinddragelse, forklare og reflektere over, hvordan man kan agere og løse konflikter ud fra rettighedsbaseret børnesyn.
Explainer-video: Børns rettigheder på fodboldskolen
Denne explainer-video giver en introduktion til børns rettigheder og et rettighedsbaseret børnesyn – find ud af, hvad det konkret betyder for voksne, der arbejder med børn og fodbold.
Reflektionsøvelse #2: Efter at du nu har bevæget dig rundt på sitet, så tænk igen over minder fra barndommen. Hvilket syn på børn tænker du, denne voksne var præget af. Hvordan kommer dit syn på børn og unge til udtryk på fodboldskolen? Hvilke ligheder og forskelle er der mellem vedkommendes børnesyn, dit eget syn på børn og det børnesyn du netop er blevet præsenteret for?
Dilemmaer på fodboldskolen
På en fodboldskole vil du som voksen møde mange forskellige fodboldglade børn. Din opgave er at samle dem. Her er 4 cases med helt konkrete eksempler, hvor frivillige trænere og ledere står i et rettighedsdilemma ude på fodboldbanen. Formålet er at give værktøjer til, hvordan man kan agere med udgangspunkt i barnets bedste og reflektere over eget børnesyn.
Dilemma 1: “Træner – må jeg spille med min veninde?“
En af spillerne er 10 år gammel og blender godt ind i træningen på fodboldskolen. Hun deltager aktivt, og du synes som træner, at hun fremstår som en spiller i trivsel. Efter nogle dage spørger hun dig imidlertid, om hun må være med hos den gruppe af spillere, der er 12 år gamle, fordi dér spiller hendes bedste veninde.
UNICEF Danmarks overvejelser:
Reflektionsøvelse #3: Hvad blev du særlig optaget af i de dilemmaer, du er blevet mødt med? Hvilken pointe vil du være særlig opmærksom på i løbet af dagene på fodboldskolen? Hvad vil du konkret gøre for at du og andre voksne inddrager børnene og møder dem ligeværdigt og respektfuldt?