unicef
Rettighedsskoler

Hjem » Skole og undervisning » Rettighedsskoler

En stærk udvikling

UNICEF Rettighedsskoler er blevet en stor succes i en lang række lande. Idéen blev udviklet i England for mere end 15 år siden og er i dag implementeret i en lang række europæiske lande, hvert land med sine egne særpræg. Vi arbejder for at fremme børns rettigheder som grundlag for det det fællesskab, en skole er.   

I perioden 2013 – 2015 udviklede UNICEF Danmark samarbejde med ledelse og medarbejdere fra Langelinieskolen i København en dansk model, der siden er blevet en del af skolens hverdag for mere end 50 danske grundskoler i alle dele af landet. Fra Læsø i nord, Nykøbing Falster i syd, Spjald i vest og Nexø i øst bidrager skolerne, på hver deres helt særlige måde, til at styrke børns stemmer og løfte ambitionerne for ligeværdighedrummelighed, gensidig respekt, samskabelse og demokratisk deltagelse.   

Fælles for arbejdet på skolerne er, at både børn og voksne bliver opmærksomme på det potentiale, der ligger i at tage udgangspunkt i Børnekonventionen, når man arbejder med fx trivsel og inddragelse. Skolerne oplever en markant øget og mere kvalificeret elevinddragelse og en tydelig sammenhæng i den tilgang, som elever, personale og forældre har til skolens værdigrundlag. 

UNICEF Rettighedsskoler er støttet økonomisk af VELUX, Østifterne, LB-fonden og IKEA i Danmark. 

Nyhedsbrev

Modtag vores gratis undervisningsmaterialer og masser af inspiration til dig som lærer fire gange årligt
SKOLE* - Nyhedsbrev til skoler

Hvad er rettighedsskoler?

En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FNs Børnekonvention. Skolen er baseret på rummelighed, respekt, tryghed, engagement og ansvarsfølelse på en meget konkret måde, så værdierne bliver mere end bare ord. Alle undersøgelser peger på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.

Download

Læs FN's Børnekonvention

Download
Evaluering Rettighedsskole
Mange forældre, der skal vælge skoletilbud til deres børn, fremhæver Rettighedsskole som afgørende for deres valg.

Kristian Borg, skoleleder på Langelinieskolen

Eleverne ved, hvad de skal, og hvad de kan

Eleverne bliver taget med på råd. De bliver hørt og taget alvorligt. Synes de for eksempel, at skolen er et trygt sted at være? Også toiletterne? Og cykelkælderen? Ved de, hvilke muligheder de har, hvis deres forældre skal skilles? Eller hvis deres mor eller far bliver alvorligt syg? På en UNICEF Rettighedsskole arbejder et særligt Rettighedsråd bestående af børn og voksne kontinuerligt med at forbedre vilkårerne for alle børn på skolen.

Besøg vores læringsportal for Rettighedsskoler og gå på opdagelse i vores undervisningsmateriale om børns rettigheder.

Skolebørn arbejder sammen på Kildegårdskolen i Herlev. Det er en af UNICEFs Rettighedsskoler. danske børn i danmark Foto: Finn Brasen

Eleverne her er fra Kildegårdskolen, der er en af UNICEF’s Rettighedsskoler.

Rettighedsskoler
UNICEF Danmark for alle verdens børn

En journalist fra Folkeskolen var med, da en udviklingsgruppe fra Langelinieskolen tog på researchtur til London.

Se den flotte reportage her.

UNICEF Danmark for alle verdens børn
UNICEF Danmark for alle verdens børn

Sidst opdateret d. 31. juli 2020

Støt UNICEFs arbejde for alle verdens børn

støt nu