UNICEF fejrer børnekonventionens fødselsdag og børnenes dag

Hjem » UNICEF fejrer børnenes dag 2020

Børnenes dag 2020

Den 20. november hvert år er det Børnekonventionens fødselsdag og Børnenes Dag.

Den dag sætter vi ekstra fokus på de rettigheder, som alle verdens børn har ifølge FN’s Børnekonvention.

I år afholdes Børnenes Dag som en virtuel event grundet Corona, og du kan følge fejringen på UNICEF’s sociale medier. Et fuldt program følger snart og vil blandt andet indeholde en event med Kronprinsesse Mary, uddeling af årets UNICEF-pris og et arrangement med Udviklingsminister Rasmus Prehn. En række af UNICEF partnere og donorer vil også deltage i fejringen af Børnenes Dag, enten online eller i virkeligheden.

Børnenes Dag blev afholdt første gang den 20. november 2015 på årsdagen for FN’s Børnekonvention. Nu er dagen blevet en tradition.

 

Om årets tema – En ny tid for alle verdens børn

I år sætter vi fokus på, hvordan Corona og klimaforandringer har ændret levevilkårene for alle verdens børn.

Vi vil også bruge dagen på at offentliggøre en omfattende Gallup-undersøgelse, hvor børn er blevet spurgt, om deres holdninger og erfaringer med både Corona og klimaforandringer.

Sidste år på Børnenes dag var vores gode ambasadør Lakserytteren (Rasmus Kolbe) ude og hilse på Det Nationale Rettighedsråd i FN-byen.

Derfor skal vi lytte til børn

På Børnenes Dag opfordrer vi børn i hele verden til at tage ordet. Børn har en stemme. Vores opgave som voksne er at lytte til den. Og at give børnene modet og styrken til at turde tage ordet. Det skal vi gøre for børnenes skyld. Men også for vores egen. Og ikke kun på Børnekonventionens fødselsdag, men hver dag.

UNICEF inddrager børn i arbejdet i hele verden. De unge er med som ambassadører.

I ugerne op til Børnenes Dag sætter vi gang i en social medie-kampagne, hvor børn mellem 13 og 18 år vil illustrere og dele deres bud på den verden, de ønsker sig efter Corona. UNICEF vil løbende dele børnenes bud på sine sociale medie platforme. Børnene kan også selv dele deres bud på egne sociale medier. Initiativet er en del af UNICEF’s globale kampagne, der vil dele visioner for fremtiden fra børn i hele verdenen op mod Børnenes Dag.