Hos omtrent hvert andet barn fylder det i tankerne, om krig og konflikter i verden har konsekvenser for deres fremtid, viser ny undersøgelse fra Unicef Danmark og Institut for Menneskerettigheder. Undersøgelsen er støttet af Alm. Brand Foreningen 1792.
Når skoleelever over hele landet vender tilbage til klasselokalerne efter sommerferien, er det ikke kun genforeningen med klassekammerater og lærere, der fylder i tankerne. Mange børn og unge bekymrer sig om verdens krige og konflikter – og hvad de betyder for deres egen hverdag og fremtid her i Danmark.
Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som 1.412 repræsentativt udvalgte elever i 6.-9. klasse har besvaret. Svarene indgår i en ny analyse fra Institut for Menneskerettigheder og UNICEF Danmark.
Eleverne er blevet præsenteret for en række svarmuligheder, der alle er eksempler på, hvad der kan fylde i et barns hverdag, og som relaterer sig til rettigheder i FN’s Børnekonvention.
Omkring hvert andet barn bekymrer sig om krig og konflikt. Hele 45 procent af de adspurgte svarer, at det, der fylder hos dem i øjeblikket, er, om ”krig og konflikter i verden har konsekvenser for mig og min fremtid”.
Bekymringen går igen på tværs af køn, klassetrin og bopælsregion. Eleverne fremhæver blandt andet den amerikanske præsident Donald Trump, USA generelt og krigen i Ukraine som baggrund for deres bekymring i de kommentarer, som børnene har haft mulighed for at skrive i undersøgelsen. “Vi lever i en verden, der af mange grunde kan føles utryg og uforudsigelig for børn og unge, der bekymrer sig om deres fremtid. Det gør, at vi har et ekstra ansvar for at værne om menneskerettighederne, ikke mindst for at beskytte og betrygge de børn og unge, der vokser op lige nu,” siger Louise Holck, direktør for Institut for Menneskerettigheder.
Et andet område, der optager mange børn og unge er sociale medier, og hvad der foregår på dem. 36 procent af de adspurgte bekymrede sig om, hvorvidt det, de læser på sociale medier, er sandt eller fake news.
Det er tankevækkende, at vores børn og unge i så høj grad bekymrer sig om både krig og misinformation på sociale medier. Hvis et barn tvivler på, om de informationer, det møder, er sande eller falske, så har vi voksne en stor opgave i at lytte, forklare og skabe tryghed og klarhed. For børns fantasi kan – ligesom voksnes – ofte være langt værre end virkeligheden.
Susanne Dahl
Direktør for Institut for Menneskerettigheder
Undersøgelsen viser også, at den hårde tone på sociale medier fylder (29 procent), at omkring en fjerdedel fremhæver klimaforandringerne (23 procent) og familiens økonomi (23 procent) som en bekymring, mens knap en femtedel (19 procent) peger på risikoen for at få krænket sit privatliv, for eksempel gennem deling af billeder uden samtykke. Dette fylder især for pigerne.
Den Danske UNICEF Fond | Rentemestervej 62 | 2400 København NV | unicef@unicef.dk | +45 35 27 38 00 | CVR-nr: 42824534
Denne hjemmeside bruger cookies
Denne hjemmeside bruger cookies
Nogle bruges til statistik og andre sættes af tredjepartstjenester. Ved at klikke 'Godkend' accepterer du brugen af cookies.
Funktionsdygtig
Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål.Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.