{"id":8703,"date":"2023-12-29T13:29:17","date_gmt":"2023-12-29T12:29:17","guid":{"rendered":"https:\/\/www.unicef.dk\/?page_id=8703"},"modified":"2024-01-09T09:35:18","modified_gmt":"2024-01-09T08:35:18","slug":"allright","status":"publish","type":"national","link":"https:\/\/www.unicef.dk\/national\/allright\/","title":{"rendered":"All Right – Kend dine rettigheder online"},"content":{"rendered":"\n
\n\t\n
\n\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\n

<\/h1>\n\n\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n\t<\/section>\n\n<\/div>\n\n\n\n

Vi st\u00f8tter fritidsklubber og <\/mark><\/h2>\n\n\n\n

influencere i at v\u00e6re All Right<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

B\u00f8rn og unge skal kende deres rettigheder online, og vide hvor de kan f\u00e5 hj\u00e6lp, hvis deres rettigheder kr\u00e6nkes. De skal ogs\u00e5 opleve voksne, der engagerer sig i deres digitale liv. Derfor g\u00e5r UNICEF Danmark forrest i et nyt projekt finansieret af TrygFonden, hvor personalet p\u00e5 fritidsklubber og influencere kl\u00e6des p\u00e5 til bedre at kunne anvende b\u00f8rns rettigheder i den digitale verden.<\/p>\n\n\n\n

\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\n\n

Hvorfor all right?<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Over 99% af b\u00f8rn og unge mellem 9 og 17 \u00e5r er til stede p\u00e5 digitale medier, platforme og spil. Halvdelen af b\u00f8rn mellem 1-15 \u00e5r spiller dagligt online spil og 1\/4 spiller i skole eller institution. Samtidig har 99% af de 12-18-\u00e5rige en profil p\u00e5 et eller flere sociale medier. Men sociale mediers platforme er ikke designet til b\u00f8rn. De er i h\u00f8j grad digitale markedspladser, hvor b\u00f8rn og unges opm\u00e6rksomhed og data s\u00e6lges til h\u00f8jestbydende, og hvor negative sociale normer og kulturer blomstrer ureguleret.<\/p>\n\n\n\n

All Right projektet s\u00e6tter fokus p\u00e5, hvordan voksne ansvarsb\u00e6rere kan vejlede og guide b\u00f8rn og unge, s\u00e5 de rustes bedre til det digitale liv. Og d\u00e9t er der brug for. Kun halvdelen af b\u00f8rn i 4. og 7. klasse oplever nemlig, at de voksne, de bor sammen med, interesserer sig for deres online aktiviteter. Kun 2% oplever en interesse fra klubp\u00e6dagoger.<\/p>\n\n\n\n

All Right projektet<\/mark><\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Projektet skal kl\u00e6de influencere, moderatorer og voksne i klubber p\u00e5 med viden og kompetencer til at engagere sig i og tage ansvar for at skabe trygge rammer om b\u00f8rns digitale liv, s\u00e5 b\u00f8rn og unge kender deres rettigheder, kan sige til og fra online og er trygge ved, at de voksne kan og vil hj\u00e6lpe.<\/p>\n\n\n\n

Projektet st\u00e5r p\u00e5 tre ben. Det f\u00f8rste handler om at indsamle mere viden om b\u00f8rn og unges liv online med s\u00e6rligt fokus p\u00e5 de sociale medier.<\/p>\n\n\n\n

Det andet ben har fokus p\u00e5 fritidsklubbernes arbejde med b\u00f8rn og unges digitale rettigheder. Gennem et helt nyt forl\u00f8b \u2013 Det Digitale V\u00e6rksted \u2013 vil UNICEF Danmark, sammen med blandt andre Center for Digital P\u00e6dagogik, inspirere klubberne til at arbejde aktivt med p\u00e6dagogiske v\u00e6rkt\u00f8jer p\u00e5 de digitale arenaer. Det sidste ben fokuserer p\u00e5 en r\u00e6kke influencere og moderatorers kommunikation til og interaktion med b\u00f8rn og unge i Danmark.<\/p>\n\n\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n\t\t\t

\n\t\t\t\t\n\t\t\t<\/div>\n\t<\/section>\n\n\n\n

De tre ben i All Right projektet<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

All Right projektet er organiseret i tre komponenter, der alle har til form\u00e5l at fremme b\u00f8rns rettigheder online. I samarbejde med Center for Digital P\u00e6dagogik<\/a> og Esport Danmark<\/a> faciliterer UNICEF Danmark en r\u00e6kke aktiviteter, som skal skabe opm\u00e6rksomhed om b\u00f8rns rettigheder online.<\/p>\n\n\n\n

\n\t\n\n
\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\n\n

Komponent 1<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Produktion af ny viden<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Gennem analyser af online moderatorers rolle ifm. b\u00f8rns gaming og influenceres virkning p\u00e5 b\u00f8rn og unge er det ambitionen at UNICEF Danmark bidrager med ny viden p\u00e5 underbelyste omr\u00e5der og dermed kvalificerer indsatserne i s\u00e6rligt komponent 3.<\/p>\n\n\n\n

Vi ved allerede f\u00f8r projektets start, at fire ud af ti b\u00f8rn og unge i Danmark mellem 9-17 \u00e5r inden for det seneste \u00e5r har oplevet at blive udsat for en digital kr\u00e6nkelse, og 29 % af b\u00f8rn og unge i 6.-10. klasse har ikke lyst til at dele deres holdninger p\u00e5 sociale medier p\u00e5 grund af den h\u00e5rde tone.<\/p>\n\n\n\n

Gennem unders\u00f8gelser er det form\u00e5let at komme bag tallene og blive klogere p\u00e5 samspillet mellem influencerne og deres unge followers.<\/p>\n\n\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n\t\t\t

\n\t\t\t\t\n\t\t\t<\/div>\n\t<\/section>\n\n\n\n
\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\n\n

Komponent 2<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Fritidsklubber<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Tryggere digitale rammer i fritids- og ungdomsklubber er et af All Right projektets vigtigste m\u00e5ls\u00e6tninger.<\/p>\n\n\n\n

Gennem kompetenceudvikling af klubpersonale, herunder workshops, e-l\u00e6ring og l\u00f8bende underst\u00f8ttelse, samt redskaber til b\u00f8rneinddragelse og dialogskabende aktiviteter mellem klub, for\u00e6ldre og b\u00f8rn, vil UNICEF Danmark facilitere et helt nyt forl\u00f8b \u2013 Det Digitale V\u00e6rksted \u2013 som er m\u00e5lrettet mindst 30 fritidsklubber i hele landet.<\/p>\n\n\n\n

B\u00f8rns rettighederne er skrevet ned i FN\u2019s B\u00f8rnekonvention for over 30 \u00e5r siden. Dengang var der ikke noget internet, ingen sociale medier \u2013 ingen online computerspil, sms\u2019er eller fora p\u00e5 nettet. Alt er \u00e6ndret i dag. Hele vores sociale liv er en sammensmeltning af off- og online f\u00e6llesskaber, som b\u00f8rn f\u00e6rdes i samtidig. Derfor er der behov for Det Digitale V\u00e6rksted, hvor der er fokus p\u00e5 at t\u00e6nke rettighederne aktivt ind i en p\u00e6dagogisk praksis, som tager h\u00f8jde for den nye virkelighed vores b\u00f8rn og unge lever i.<\/p>\n\n\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n\t\t\t

\n\t\t\t\t\n\t\t\t<\/div>\n\t<\/section>\n\n\n\n
\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\n\n

Komponent 3<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Influencere & moderatorer<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

B\u00f8rn idoliserer, imiterer og betror sig til influencere, som dermed b\u00e5de er kulturb\u00e6rere online og en vigtig kanal ift. at n\u00e5 b\u00f8rn og unge. Derfor inviterer UNICEF Danmark, som en del af All Right projektet, en r\u00e6kke influencere og moderatorer fra forskellige digitale platforme, med ind i et forl\u00f8b, der tilbyder viden og inspiration til at promovere og efterleve b\u00f8rns rettigheder og redskaber til b\u00f8rnebeskyttelse online.<\/p>\n\n\n\n

Der er \u00e5benlyse udfordringer med mange b\u00f8rn og unges onlineliv og f\u00e6rden i dag, hvor der mangler trygge rammer og vejledning fra voksne. De voksnes manglende viden og\/eller interesse f\u00f8rer til, at nogle b\u00f8rn ikke oplever, at de kan f\u00e5 hj\u00e6lp, hvis de kommer galt afsted p\u00e5 nettet.<\/p>\n\n\n\n

Hvis influencerne ved mere om b\u00f8rns rettigheder online kan de bedre tage bestik af dem i deres interaktion med b\u00f8rn og unge og d\u00e9t kan blive en start p\u00e5 mere tryghed online. Det er ambitionen med All Right projektet, at flere influencere tager ansvaret for b\u00f8rns rettigheder p\u00e5 sig.<\/p>\n\n\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n\t\t\t

\n\t\t\t\t\n\t\t\t<\/div>\n\t<\/section>\n\n\n<\/div>\n\n\n\n

KARLA s\u00e6tter fokus p\u00e5 god stil online<\/mark><\/h2>\n\n\n\n

Vi skal sammen hj\u00e6lpe hinanden med at sikre, at b\u00f8rns rettigheder overholdes, ogs\u00e5 online \u2013 og der er flere gode m\u00e5der at g\u00f8re det p\u00e5. Rapperen KARLA har skrevet en sang om, hvordan man h\u00e5ndterer lede kommentarer p\u00e5 sociale medier.<\/p>\n\n\n