Ofte stillede spørgsmål om Verdensforældre

Kan jeg få sat min støtte på pause?

Ja, det kan du altid få. Dog i max et år. Efter et år bliver aftalen afvist som inaktiv af betalingsservice (PBS). Ring til os, så hjælper vi dig med at få det bragt i orden.

Kan jeg ændre i mit støttebeløb?

Ja, det kan du. Ring til os, hvis din økonomi ændrer sig, og du gerne vil have ændret din støtte.

Hvordan stopper jeg min støtte?

Ønsker du hverken at få sat din støtte på pause, eller få sat beløbet du støtter med ned, kan du naturligvis vælge at få stoppet din støtte helt. Ring eller skriv til os, så skal vi nok hjælpe med at få din aftale stoppet.

Kan jeg ændre kontonummeret, som min støtte bliver trukket fra?

Ja, det kan du, men du skal højst sandsynligt have fat i din bank. Hvis din aftale stadig er aktiv, og din støtte bliver trukket via betalingsservice (PBS), skal du kontakte din bank, så de kan ændre kontonummeret for dig. Det er kun din bank, der kan flytte aftalen fra den ene konto til den anden. Har du derimod afmeldt aftalen, kan vi oprette en ny for dig på det kontonummer, du ønsker.

Kan jeg få skattefradrag?

Du kan få fradrag for din støtte helt fra første støttekrone, med mindre du er Medlem (Verdensforælder uden fradrag). Du kan faktisk trække hele dit samlede bidrag fra i skat - dog højst 15.000 kroner pr. år. Ægtefæller har hver deres fradrag. Og hvis du er Verdensforælder, og vi har dit CPR-nummer, behøver du ikke foretage dig noget. Så får du nemlig helt automatisk dit skattefradrag.

Har I mit CPR-nummer?

Hvis du er i tvivl, om vi har dit cpr-nummer, er du altid meget velkommen til at ringe eller skrive til os. Så skal vi nok tjekke, om vi har det med det samme.

Hvorfor har I ikke indberettet hele min støtte til SKAT?

Hvis dit samlede støttebeløb ikke svarer til det beløb, du får skattefradrag for, hænger det sandsynligvis sammen med den måde, du kom ind i UNICEF på. Hvis du blev meldt ind gennem en af vores medarbejdere på gaden, er du startet som Medlem (Verdensforælder uden fradrag), hvilket desværre ikke er fradragsberettiget. Du starter også som Medlem, hvis du, FØR du blev fast støtte, aldrig selv har taget initiativ til at støtte UNICEF (heller ikke sendt en støtte-sms under en katastrofe, købt en af vores Verdensgaver eller lignende). Og som Medlem får du ikke dit fradrag endnu. Det gør du til gengæld som Verdensforælder. Derfor er de første måneder som Medlem forklaringen på beløbsforskellen, du nu undrer dig over. Ring eller skriv endelig til os, hvis du har spørgsmål.

Skal jeg selv indberette min støtte til SKAT?

Nej, du behøver slet ikke foretage dig noget. Vi skal nok sørge for at indberette din støtte til SKAT, når vi har dit CPR-nummer.

Jeg kan se, I har ringet, hvad vil I?

Du er højst sandsynligt blevet ringet op af os, fordi vi gerne vil takke dig for din støtte, eller fordi vil vil høre, om du ønsker at ændre beløbet, du bidrager med. Det er helt ok at sige nej tak, hvis vi spørger, om du vil forhøje dit støttebeløb. Det respekterer vi altid. Uanset beløbets størrelse er vi meget taknemmelige for din støtte.

Hvor har I mit nummer fra?

Du har højst sandsynligt givet et bidrag eller sendt en støtte-sms under en katastrofe eller en anden indsamling, som vi har foretaget for at samle penge ind til arbejdet for verdens børn. Du er altid velkommen til at ringe til os, så finder vi ud af, hvordan det hænger sammen med det samme.

Er det sikkert at give personfølsomme oplysninger til jer?

Når en UNICEF medarbejder på gaden eller i telefonen beder om dit personnummer, kan du være tryg ved, at vi behandler dine oplysninger fortroligt og med omhu. Føler du dig alligevel utryg ved at oplyse nummeret over telefonen eller til en gade-medarbejder, du ikke kender, vil der altid være en alternativ måde at give dine oplysninger på. For eksempel kan du få tilsendt en mail af medarbejderen, du taler med i telefonen og selv udfylde oplysningerne til os skriftligt i en mail, som du får tilsendt. Mailen vil indeholde blanke felter, som du kan udfylde i ro og mag derhjemme.

Kan jeg være sikker på, det er UNICEF og ikke svindlere, der kontakter mig?

Hvis du er i tvivl om en sms, et opkald, en mail eller et brev med UNICEF som afsender nu også ER fra UNICEF, er det en god idé at ringe til os og få en bekræftelse. Selvom det ikke er et problem, vi oplever, skal du naturligvis reagere, hvis du får en fornemmelse af, at noget ikke er, som det burde være.

Kan jeg slippe for at blive kontaktet af jer?

Hvis du ikke ønsker at blive ringet op af os, kan du sagtens blive fri. Det gælder også i forhold til at blive kontaktet via brev, mail eller sms. Ring eller skriv til os, så hjælper vi med at få det arrangeret.

Hvordan kan jeg få job hos UNICEF?

Du kan følge med i vores jobopslag på aktuelle jobportaler på nettet.

Kan jeg blive frivillig hos UNICEF?

Først og fremmest skal du have tusind tak, fordi du gerne vil hjælpe! Du kan blive frivillig i en af vores lokalafdelinger herhjemme. Men hvis du drømmer om at rejse ud i verdens som frivillig, er der ikke muligheder hos UNICEF. Det er nemlig sådan, at hos UNICEF bruger vi frivillige, der bor i de lande, vi udfører hjælpearbejdet i. På den måde forsvinder kompetencerne ikke, når en frivillig rejser hjem igen. De bliver i landet til glæde og gavn for børnene. 

Unicef