Støt

Novo Nordisk og UNICEF

Global forebyggelse af overvægt hos børn

 

Novo Nordisk for UNICEF

Siden 2019 har Novo Nordisk og UNICEF i partnerskab gået forrest i bestræbelserne på at skabe nødvendige systemiske forandringer for at forbygge overvægt og svær overvægt blandt børn.

En stigende global sundhedskrise

Overvægt og svær overvægt er en stigende global sundhedskrise, der påvirker op mod 40 millioner børn under 5 år, og yderligere 340 millioner børn og unge i alderen 5-19 år.

Alarmerende nok bor tre fjerdedele af de børn i lav- og mellemindkomstlande – og alene i Latinamerika og Caribien og Østasien og Stillehavsregionerne bor næsten halvdelen af verdens børn under 5 år, der lever med overvægt eller svær overvægt.

Partnerskabet har derfor særlig fokus på netop de to regioner – hvor de programmatiske indsatser i løbet af de tre første år havde indflydelse på mere end 2,6 millioner børn og deres omsorgspersoner i Latinamerika. Herudover spillede partnerskabet en afgørende rolle i at forbedre lovgivninger inden for børns ernæring og sundhed i Mexico og Colombia.

Jeg er rigtig glad for, at Novo Nordisk og UNICEF forsætter den fælles indsats til fordel for millioner af børns ernæring, sundhed og udvikling. Forlængelsen af vores partnerskab med Novo Nordisk styrker således den globale indsats for at forebygge og dermed bremse den stigende udvikling af overvægt og svær overvægt blandt børn.

  • Susanne Dahl, Generalsekretær i UNICEF Danmark

Forlængelse og udvidelse af partnerskabet i 2023

I 2023 forlængede Novo Nordisk og UNICEF partnerskabet med en ny treårig aftale for at styrke den nuværende indsats i Latinamerika og Caribien samt udvide til Østasien og Stillehavsregionen. Det primære formål er at skabe og udvikle sundere miljøer for børn, særligt i byområder – en indsats der konkret skal sikre øget adgang til sundere mad samt bedre muligheder for leg og fysisk aktivitet.

I løbet af de tre år er målet, at de programmatiske indsatser i Brasilien, Colombia, Mexico og Indonesien skal have positiv indflydelse på mindst 10 millioner børns liv. Herudover skal resultaterne og den nye viden deles med andre lande og regioner globalt.

Forebyggelse af overvægt og svær overvægt blandt børn er virkelig afgørende på grund af den nuværende udvikling, der er med til at sætte pres på lande over hele verden. UNICEF og Novo Nordisk står sammen om, at forebyggelse af overvægt kræver systemiske forandringer og dermed er et fælles samfundsansvar. Med udvidelsen af vores partnerskab er vi glade for at fortsætte vores arbejde, der bidrager til at skabe sundere miljøer for børn

  • Katrine DiBona, Novo Nordisk Corporate Vice President, Global Public Affairs & Sustainability

Novo Nordisk og UNICEF sætter blandt andet fokus på at forbedre fødevaresystemer i byområder, der har stor indflydelse på børns sundhed og trivsel – fx ved at bistå lokale og nationale regeringer med at implementere bæredygtige løsninger, der skal sikre bedre adgang til sunde, sikre og prismæssigt overkommelige fødevarer samt bedre muligheder for leg og fysisk aktivitet.

Herudover arbejder UNICEF løbende med producere ny viden og forskning, der skal bidrage til at rykke fokus og opfattelser af overvægt blandt børn fra et individuelt problem til et strukturelt samfundsmæssigt problem.

“Jeg er rigtig glad for, at Novo Nordisk og UNICEF forsætter den fælles indsats til fordel for millioner af børns ernæring, sundhed og udvikling. Forlængelsen af vores partnerskab med Novo Nordisk styrker således den globale indsats for at forebygge og dermed bremse den stigende udvikling af overvægt og svær overvægt blandt børn. Vi ved, at det kræver systemiske forandringer i børns miljøer, og det kommer vi sammen til at opnå via vores programmer, som blandt andet fokuserer på at styrke lovændringer og reguleringer, Susanne Dahl generalsekretær i UNICEF Danmark.

Konkrete programindsatser inkluderer

Bistå ændringer i lovgivningen i Brasilien for at regulere salg og markedsføring af skadelige ultraforarbejdede fødevarer i skolerne

Udvikling af monitorering af online markedsføring af fødevarer til børn i Mexico

Styrke reglerne for fødevaremærkning i Colombia

Nye og innovative pilotprojekter til at forbedre fødevarer i detailhandlen i byer i Indonesien

Partnerskab

Vil I indgå i et partnerskab med UNICEF?

Se flere partnerskaber

    Partnerskab: Pandora sætter fokus på empowerment, uddannelse og ligestilling

      Partnerskab: LEGO Fonden og LEGO Koncernen

        Partnerskab: Hempel Fonden kæmper for kvalitetsuddannelse