
Novo Nordisk vil forebygge
overvægt og fedme blandt børn
NOVO NORDISK x UNICEF
På Børnenes Dag den 20. november 2019 indgik UNICEF et globalt partnerskab med Novo Nordisk. Det erklærede formål er at forebygge overvægt og fedme blandt børn i hele verden, og således tager samarbejdet udgangspunkt i Verdensmål #3, der handler om sundhed og trivsel.
Overvægt tynger verdens børn
Tal fra UNICEF’s State of the World’s Children Report 2019 viser, at forekomsten af overvægt og fedme blandt verdens børn stiger stort set overalt. Der er i dag globalt set 40 millioner overvægtige børn under fem år. Antallet af overvægtige børn i aldersgruppen 5–19 år er desuden næsten fordoblet over de sidste 15 år.
Derfor går Novo Nordisk og UNICEF sammen om at skabe øget viden og opmærksomhed omkring forebyggelse af overvægt og fedme og bekæmpe årsagerne.
”Der er ingen tvivl om, at overvægt og fedme blandt børn er en sundhedskrise, der kræver handling her og nu. Overvægt og fedme blandt børn er ikke bare noget, der handler om den enkeltes valg, det angår os alle. Vi håber, at vi sammen med UNICEF kan hjælpe millioner af børn til at leve et sundt liv og samtidig mindske belastningen for samfundet,” udtaler administrerende direktør for Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen.
Overvægt og fedme blandt børn er en sundhedskrise, der kræver handling her og nu. Overvægt og fedme blandt børn er ikke bare noget, der handler om den enkeltes valg, det angår os alle,

Forebyggelse er partnerskabets omdrejningspunkt
Den store forekomst af overvægt og fedme blandt børn har alvorlige sundhedsmæssige, samfundsmæssige og økonomiske konsekvenser for det enkelte barn, familien, lokalsamfundet og sundhedsvæsnet, både på kort og langt sigt.
Novo Nordisk og UNICEF ønsker derfor at sætte ind så tidligt som muligt hos børnene – hvilket betyder, at fokus for partnerskabet er på forebyggelse.
Overvægt og fedme er aldrig det enkelte barns ansvar, men et bredere samfundsansvar, som regeringer, virksomheder og lokalsamfund skal finde fælles løsninger på. Det er netop også hensigten med dette partnerskab, hvor Novo Nordisk ikke kun støtter sagen økonomisk, men også bringer deres store netværk og viden på området i spil.
Novo Nordisk og UNICEF går sammen om at sætte et vigtigt aftryk på den internationale agenda omkring forebyggelse af overvægt og fedme blandt børn.
De vigtigste elementer i partnerskabet
- Skabe bedre viden til beslutningstagere omkring succesfulde tiltag om forebyggelse af overvægt og fedme blandt børn i mellemindkomstlande
- Styrke forståelsen af, hvordan overvægt og fedme påvirker børn og deres rettigheder, og skabe opmærksomhed om behovet for systemændringer for at bekæmpe den voksende epidemi
- Drive og styrke tværgående handlingsplaner og programmer i Latinamerika og Caribien med særlig fokus på Mexico og Colombia.