Find svar på dine spørgsmål

Hjem » Spørgsmål og svar

På denne side kan du finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål til UNICEF Danmark.

Spørgsmål angående kontakt med UNICEF:

Spørgsmål omkring støtte:

Andre spørgsmål:

Hvis du ikke finder svar på dine spørgsmål, kan du altid sende en mail til os på unicef@unicef.dk.

Jeg er blevet kontaktet af UNICEF

Hvorfor kontakter I mig?

Du har højst sandsynlig gjort én eller flere af følgende:

Givet et bidrag

Sendt en støtte-sms under en katastrofe eller en anden indsamling

Deltaget i en konkurrence/quiz

Købt noget på vores webshop

Vi indkøber herudover telefonnumre, så det kan også være herigennem, at vi har fået dit. I indsamlingsloven er der helt specifikke regler for, hvordan og hvornår man må kontakte folk privat, og dem overholder vi naturligvis hundrede procent. Vi er hertil ikke juridisk forpligtede til at frasortere personer, der står på Robinsonlisten, men vi forsøger dog at gøre det alligevel for at respektere den enkeltes ønske.

Det skal hertil nævnes, at vi har fuld forståelse og respekt for, at man ikke ønsker at blive kontaktet. Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. 35 27 38 00 eller skrive os en mail på unicef@unicef.dk for at få oplyst, hvorfor vi har netop dit nummer og/eller for få lukket for fremtidig kontakt.

Er det sikkert at give bankoplysninger over telefonen?

Det korte svar er ja. De fleste af vores faste bidragydere støtter os via PBS hver måned, og det er også det, vi foretrækker. Dette er nemlig den billigste løsning, hvilket betyder, at der bliver flere penge til børnene, og det er jo dét, det hele handler om. Når vi laver en PBS-aftale, beder vi om CPR-nummer, registreringsnummer og kontonummer. Bankoplysningerne har vi brug for, når vi skal hæve det aftalte støttebeløb, og CPR-nummeret er nødvendigt for, at bidragyderen kan få sit skattefradrag. CPR-nummeret er herudover med til at bekræfte, at kontoindehaveren og støttepersonen er den samme.

Hvis folk er utrygge ved at give oplysningerne over telefonen, tilbyder vi at sende dem en krypteret mail i stedet for, som de selv kan udfylde i ro og mag. Beløbet hæver PBS altid til den 1. i en måned. Det vil sige, at hvis du laver en aftale med os den 2., bliver beløbet først hævet den 1. i måneden efter. Når oprettelsen er gået igennem, har bidragyderen efterfølgende syv dage til at fortryde donationen.

Dine personlige oplysninger bliver behandlet fortroligt og bruges kun til det formål, de er indsamlet til. De giver os ikke på nogen måde adgang til din konto, men giver derimod banken besked om, hvor donationen skal trækkes. Indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, ISOBRO, som UNICEF er med i, har skrevet en artikel om det, du kan læse her: http://www.isobro.dk/fileadmin/filer/Pressemeddelelser/pressemeddelsebetalingsservice_01-03-2010_mh.pdf

Hvorfor bruger UNICEF penge på at sende breve ud?

Vi sender portokrævende breve til vores støtter, fordi det overordnet kan betale sig at være i dialog med vores støtter og potentielle støtter på denne måde. Der er herudover en del mennesker, vi enten gerne vil i kontakt med, men ikke har en e-mailadresse på, eller som helst vil kontaktes pr brev. Helt generelt bruger UNICEF Danmark altid kun en krone på indsamlingsaktiviteter, hvis vi ved, at vi kan få den mindst fire gange igen.

Du kan naturligvis altid bede os om at undlade at sende dig breve. Hvis du ikke ønsker at blive kontaktet fremadrettet, er du meget velkommen til at ringe til os på tlf. 35 27 38 00 eller skrive en mail til os på unicef@unicef.dk.

Kan jeg slippe for at blive kontaktet af jer?

Hvis du ikke ønsker at blive ringet op af os, kan du sagtens blive fri, det har vi fuld forståelse for. Det gælder også i forhold til at blive kontaktet via brev, mail eller sms. Ring gerne til os på tlf. 35 27 38 00 eller skriv en mail til os på unicef@unicef.dk, så hjælper vi med at få det ændret.

Jeg har mødt en UNICEF medarbejder

Hvorfor hverver UNICEF medlemmer på gaden?

Det gør vi, fordi det hjælper os med at få flere faste støtter, som spiller en helt afgørende rolle i forhold til det arbejde, vi udfører for verdens børn. Vores medarbejdere på gaden er ikke provisionslønnede og respekterer altid et nej.

Er du blevet hvervet på gaden, og ønsker at få fradrag for din støtte?

Årsagen til at du ikke har fået fradrag for din UNICEF-støtte er, at du er hvervet på gaden som Medlem, hvilket ikke er fradragsberettiget. Det skyldes, at vi som NGO er underlagt noget der hedder indsamlingslovgivningen. Vi forsøger efter nogle måneder at kontakte alle medlemmer og høre, om de ønsker fradrag, men vi får desværre ikke fat i alle.

Når dét er sagt, så er vi blevet opmærksomme på, at vores kommunikation om skatteregler for dig, som er blevet hvervet på gaden, ikke har været gode nok. Det beklager vi meget, og vi er i fuld gang med at udbedre det.

For at blive ændret fra Medlem til Verdensforælder, og således blive fradragsberettiget, bedes du kontakte os pr. telefon på 35 27 38 00 eller skrive os en mail på unicef@unicef.dk, så sørger vi automatisk for, at indberette din støtte til SKAT fremadrettet.

Jeg har set UNICEF på TV

Hvorfor bruger UNICEF penge på TV-reklamer?

Det gør vi kun, fordi det kan betale sig. Reklamerne betyder simpelthen, at vi kan samle flere penge ind til verdens børn, end hvis vi ikke brugte dem.

Hos UNICEF Danmark er det en standardregel, at vi kun bruger en krone på indsamlingsaktiviteter, hvis vi ved, at vi kan få den mindst fire gange igen.

Via tv-reklamer får vi vores budskab ud til rigtig mange mennesker, hvilket betyder, at vi tilsvarende får respons og støtte fra rigtig mange. Samlet set er udgiften til tv-reklamen langt mindre end udbyttet.

Skattefradrag

Kan jeg få skattefradrag?

Du kan få fradrag for din støtte helt fra første støttekrone, medmindre du står som Medlem (Verdensforælder uden fradrag).

Du kan faktisk trække hele dit samlede bidrag fra i skat – dog højst 16.600 kroner pr. år i 2020.

Hvis du er Verdensforælder, og vi har dit CPR-nummer, behøver du ikke foretage dig noget. Så får du nemlig helt automatisk dit skattefradrag.

Hvis du allerede har doneret uden at oplyse dit CPR nummer, kan du oplyse det her.

For at blive ændret fra Medlem til Verdensforælder, og således blive fradragsberettiget, bedes du kontakte os pr. telefon på 35 27 38 00 eller skrive os en mail på unicef@unicef.dk, så sørger vi automatisk for, at indberette din støtte til SKAT fremadrettet.

Er du blevet Medlem på gaden?

Hvis du er blevet Medlem af UNICEF efter at have mødt en af vores promotere på gaden, så gælder specielle skatteregler. Læs dem her

Hvorfor har I ikke indberettet hele min støtte til SKAT?

Hvis dit samlede støttebeløb ikke svarer til det beløb, du får skattefradrag for, hænger det sandsynligvis sammen med den måde, du blev en del af UNICEF på.

Hvis du blev meldt ind gennem en af vores medarbejdere på gaden, er du startet som Medlem (Verdensforælder uden fradrag), hvilket desværre ikke er fradragsberettiget. Du starter også som Medlem, hvis du, FØR du blev fast støtte, aldrig selv har taget initiativ til at støtte UNICEF (og heller ikke har sendt en støtte-sms under en katastrofe, købt en af vores Verdensgaver eller selv har taget initiativ til at støtte UNICEF på andre måder). Du får som sagt ikke fradrag, hvis du står som Medlem.

Vi forsøger efter nogle måneder at kontakte alle medlemmer og høre, om de ønsker fradrag, men får desværre ikke fat i alle.

For at blive ændret fra Medlem til Verdensforælder, og således blive fradragsberettiget, bedes du kontakte os pr. telefon på 35 27 38 00 eller skrive os en mail på unicef@unicef.dk, så sørger vi automatisk for, at indberette din støtte til SKAT fremadrettet.

Har I mit CPR-nummer?

Hvis du er i tvivl, om vi har dit CPR-nummer, er du altid meget velkommen til at ringe til os på telefonnummer 35 27 38 00 eller skrive til os på unicef@unicef.dk. Så skal vi nok tjekke, om vi har det med det samme.

Du kan også altid oplyse dit CPR-nummer via dette link: https://www.unicef.dk/formularer/traek-dit-bidrag-fra-i-skat/

Mit medlemskab/mine donationer til UNICEF

Hvordan bliver pengene brugt?

Din støtte går til UNICEFs arbejde for børns liv, trivsel og udvikling. UNICEF er nemlig verdens største humanitære børneorganisation.

Vi arbejder med langsigtede udviklingsprojekter og nødhjælp i mere end 190 af verdens fattigste lande og områder, hvor børns rettigheder og muligheder i livet ikke er, som de burde være. Vi prioriterer således de mest udsatte børn, uanset hvor de er, og hvor svære de er at nå.

UNICEF er verdens mest indflydelsesrige børneorganisation. Vi har gennemslagskraft og samarbejder med beslutningstagere lige fra de enkelte landes regeringer til lokale græsrødder. Vi arbejder herudover ud fra princippet om hjælp til selvhjælp. Når vi går ind i et projekt, forpligter landets regering sig til at skyde penge i det. Det praktiske arbejde udføres så vidt muligt af den lokale befolkning, som også uddannes til at køre projektet videre. UNICEFs arbejde er herudover baseret på bidrag fra regeringer, virksomheder, fonde og private.

UNICEF Danmark viser hvert år i vores årsberetning og årsregnskab, hvilke formål vi har overført de indsamlede penge til, det kan du læse mere om her: https://www.unicef.dk/saadan-bruger-vi-pengene/

På globalt plan har UNICEF også oprettet en åben dataportal, der hedder ”UNICEF Transparency Portal”. Her viser UNICEF alle sine centrale dokumenter frem for at kommunikere direkte og åbent om, hvad vi bruger pengene på, og hvor de bruges: https://open.unicef.org/

UNICEFs gennemsigtighed anerkendes yderligere af det årlige ”Aid Transparency Index”. Her er UNICEF rangeret som den 3. mest gennemsigtige organisation ud af 46 store donororganisationer: http://www.publishwhatyoufund.org/the-index/2018/

Kan jeg ændre/stoppe min støtte?

Du kan altid ændre dit støttebeløb, få sat din støtte på pause, eller få afmeldt din støtte ved at ringe til os på vores telefonnummer 35 27 38 00 eller ved at skrive os en mail på unicef@unicef.dk.

Hvordan giver jeg en engangsdonation til UNICEF?

 

Du kan støtte UNICEF med en engangsdonation via MobilePay, SMS eller din netbank. Du kan læse mere om mulighederne her: https://www.unicef.dk/stoet-unicef/

Hvis du ønsker at give en engangsdonation via MobilePay, kan du sende et frivilligt støttebeløb til vores MobilePay-nummer, som er 94940

Hvis du derimod ønsker at give en engangsdonation via SMS, kan du skrive STØT til vores telefonnummer, som er 1900. Så støtter du UNICEF med 150 kroner.

Hvis du ønsker at give en engangsdonation via netbank, kan du overføre et frivilligt støttebeløb til følgende oplysninger: Registreringsnummer 4183  Kontonummer 342 0000

Hvordan støtter jeg UNICEF fast?

Du kan vælge at støtte UNICEF fast og således blive Verdensforælder. På denne måde hjælper du ikke kun ét, men rigtig mange børn via din faste månedlige støtte.

Ved at følge dette link kan du melde dig som Verdensforælder, og således støtte verdens børn med et fast beløb via betalingsservice eller MobilePay: https://www.unicef.dk/kampagne/verdensforaelder/

Du kan selvfølgelig altid stoppe din støtte igen. Du kontakter os bare, så skal vi nok stoppe din støtteaftale med det samme. Du kan også til enhver tid vælge at få ændret det beløb, du støtter med, eller få sat din støtte på pause i en periode – dog maximalt i et år.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 35 27 38 00 eller skrive til os på unicef@unicef.dk for at høre mere om, hvordan man støtter vores arbejde som Verdensforælder.

Kan jeg støtte børn i et bestemt land?

Hvis vi har en specifik katastrofeindsamling til børn i netop det land, du gerne vil støtte, kan du godt. Eller er det desværre ikke en mulighed.

Vi forstår godt, at dit hjerte kan banke ekstra meget for børnene i et bestemt land, men på denne måde, kan vi ikke få mest hjælp ud af din støtte, og det er altid vores primære mål.

De midler, vi indsamler til børnene, bliver nøje fordelt, så de kommer til at hjælpe så mange børn som muligt, og vi prioriterer altid de børn, der har mest brug for hjælp.

Kan jeg ændre kontonummeret min støtte bliver trukket fra?

Ja, det kan du godt. Du behøver dog kun at kontakte os, hvis du skifter bank, konto eller lignende. Hvis du blot får et nyt betalingskort, kommer det ikke til at ændre på din støtte.

Du må meget gerne kontakte os telefonisk på 35 27 38 00 eller på vores mail unicef@unicef.dk hvis du skifter konto.

Virksomheder

Skattefradrag for erhvervspartnerskaber, sponsorater og øvrige bidrag fra virksomheder

Når der indgår et element af modydelse (for eksempel markedsføring) i forbindelse med et sponsorat, har virksomheden som hovedregel fradrag for hele beløbet som driftsudgift.

Det er op til virksomheden selv at bedømme, eventuelt efter samråd med virksomhedens revisor, om beløbet kan fratrækkes som en driftsomkostning (for eksempel reklameudgift). Jævnfør statsskattelovens § 6.

Når du støtter UNICEFs hjælpearbejde med en donation, er din virksomhed fradragsberettiget op til 15.000 kr. pr. år. Jfr. Ligningsloven § 8 A (2015 sats)

Vi indberetter indbetalte donation til SKAT på virksomhedens CVR-nr (hvis I oplyser jeres CVR nummer). Indberetning er en betingelse for fradrag.

Arv og testamente

Hvordan kan jeg testamentere til UNICEF, og hvad går pengene til?

Hvis du ønsker at testamentere en del af din arv til UNICEF, skal du oprette et testamente. Du kan vælge at testamentere et bestemt beløb eller en procentdel af din samlede formue.

Hvis du ikke efterlader dig ægtefælle eller børn, der automatisk er arveberettigede, er det også muligt at betænke UNICEF med hele din arv. Har du til gengæld ægtefælle og/eller børn, har de ifølge arveloven ret til en fjerdedel af arven, dette kaldes tvangsarv. De resterende tre fjerdedele kan du selv råde over og for eksempel vælge at betænke andre slægtninge, en ven eller en god sag.

Du kan i dit testamente målrette din donation til et bestemt område inden for UNICEFs arbejde. Det kunne eksempelvis være uddannelse og skolegang, børns overlevelse, beskyttelse af børn eller andre indsatsområder.

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Marie Stoubæk, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 26 84 69 39 eller på mstoubæk@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Hvad koster det at oprette et testamente, og hvad skal det indeholde?

Der er ikke nogen fast pris for, hvad det koster at få oprettet et testamente hos en advokat. Det afhænger af den tid, advokaten skal bruge på det.

I langt de fleste tilfælde er det helt enkelt og kun en lille udgift i forhold til den tryghed, det er at vide, at du har sikret, at din arv går til det, du ønsker. Vælger du at betænke UNICEF i dit testamente, betaler vi gerne omkostningerne til advokaten ved oprettelse af et almindeligt testamente.

De formelle krav til et testamente er, at det skal være skriftligt og underskrives af en notar eller to vidner, der ikke selv er betænkt i testamentet. Du kan i princippet selv skrive dit testamente, men UNICEF anbefaler, at du henvender dig til en advokat for at sikre, at dit testamente bliver udformet korrekt.

Du kan selvfølgelig til enhver tid ændre dit testamente.

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Marie Stoubæk, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 26 84 69 39 eller på mstoubæk@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Boafgift

Boafgift kaldes også arveafgift og er en afgift, som arvinger skal betale til staten, når de arver. Afgiften afhænger af arvens størrelse og af, hvordan man er i familie.

Som hjælpeorganisation skal UNICEF ikke betale boafgift, når vi arver. Vælger du at betænke UNICEF i dit testamente, går hele beløbet således til vores arbejde for børn i nød. Ægtefæller betaler heller ikke nogen afgift.

Den nærmeste familie skal betale 15 procent i boafgift for den del af arven, der er større end 272.900 kroner (2015).

Alle andre skal også betale 15 procent i boafgift for den del af arven, der er større end 272.900 kroner (2015) og desuden en tillægsboafgift på 25 procent af hele arven.

Hvem er mine legale arvinger?

Dine legale arvinger er dine nærmeste familiemedlemmer. Deres ret til at arve er efter arveloven fordelt i 3 arveklasser:

  1. Arveklasse: Ægtefælle, børn og børnebørn
    2. Arveklasse: Forældre, søskende og søskendes efterkommere
    3. Arveklasse: Bedsteforældre og deres børn

Er der ingen arvinger i 1. Arveklasse, går arven videre til arvinger i 2. Arveklasse.

Er der ingen arvinger i hverken 1., 2. eller 3. Arveklasse, går hele arven til staten, medmindre der er oprettet et testamente.

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Marie Stoubæk, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 26 84 69 39 eller på mstoubæk@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Hvad skal jeg medbringe til mødet med advokaten?

Til mødet med advokaten er det vigtigt at medbringe følgende:

•    Liste med navn og adresse, CPR-/CVR-nummer på de personer, foreninger,
organisationer, som du ønsker at betænke i dit testamente, baseret på de valg
du træffer.

•    Liste over fordeling af din arv til ovenstående.

•    Liste med fordeling, hvis du har specielle ønsker for bestemt indbo, ejendele,
kæledyr, arvestykker, kunst, smykker, udbetalingstidspunkt eller andet.

  • Særlige dokumenter: Ejendomsvurdering, forsikring, pensioner, bankkonti,
    oplysninger om særlige ejendele, gæld og andre økonomiske forpligtelser.•    Specielle ønsker til til gravsted og om du ønsker bisættelse eller begravelse.•    Kopi af eventuelt tidligere testamente, vielsesattest, særeje og andet relevant.•    Du har også mulighed for at angive, hvem der skal stå for behandlingen af dit
    bo

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Marie Stoubæk, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 26 84 69 39 eller på mstoubæk@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Job/praktik hos UNICEF Danmark

Job hos UNICEF Danmark

For at sikre den mest smidige administration af jobansøgninger, er det kun muligt at søge job hos UNICEF Danmark via vores rekrutteringsportal på vores hjemmeside. Du finder et link nedenfor:

https://unicef.dk/om-unicef-danmark/job-i-unicef

Her er det også muligt at søge uopfordret eller at lade dig registrere i UNICEF Danmarks jobagent. Så vil du løbende blive informeret om de job-typer, du har registreret, at du er interesseret i.

 

Job hos FN i Danmark
Du kan se alle jobopslag i FN i Danmark på denne hjemmeside:

http://un.dk/da/om-fn-byen/ledige-stillinger-i-fn-byen

Job hos FN Generelt
Karrierer inden for FN generelt finder du information om her:

https://careers.un.org/lbw/home.aspx?viewtype=ip

Praktik hos UNICEF m.fl.

Ledige praktikstillinger hos UNICEF Danmark vil blive slået op her:

https://www.unicef.dk/job-i-unicef/

Praktikstillinger i FN i Danmark, finder du her:

http://un.dk/da/om-fn-byen/praktikophold-i-fn-byen

Praktik i UNICEFs globale organisation, kan ansøges via dette link:
http://www.unicef.org/about/employ/index_internship.html

Udstationering for UNICEF

Mange tak for din interesse for at blive en del af UNICEF og gøre en forskel for verdens børn.

UNICEF Danmark er ikke projektudførende og udsender hverken specialister eller frivillige.

Det er UNICEF International, der ansætter alle de medarbejdere, konsulenter og specialister der arbejder i vores mange programlande. Se venligst her:

http://www.unicef.org/about/employ/

 

Der er andre gode organisationer, der har volontør-programmer, se for eksempel:
http://www.ms.dk/ og https://www.noedhjaelp.dk/go-global/frivillig-i-udlandet.

Frivilligt arbejde og indsamlinger

Kan jeg blive frivillig hos UNICEF?

Først og fremmest skal du have tusind tak, fordi du gerne vil hjælpe!

Du kan blive frivillig i vores event team, hvor ledige pladser i teamet bliver slået op på denne side: https://www.unicef.dk/job-i-unicef/

Men hvis du drømmer om at rejse ud i verdens som frivillig, er der ikke muligheder hos UNICEF. Det er nemlig sådan, at hos UNICEF bruger vi frivillige, der bor i de lande, vi udfører hjælpearbejdet i. På den måde forsvinder kompetencerne ikke, når en frivillig rejser hjem igen. De bliver i landet til glæde og gavn for børnene.

Modtager UNICEF indsamlet tøj og legetøj?

Tak fordi du undersøger muligheden for at hjælpe børn, det er vi meget glade for.

Hos UNICEF modtager vi dog hverken tøj eller legetøj. Vi foreslår i stedet, at du sælger tingene og støtter med beløbet, det giver.

Grunden er, at det giver langt mere hjælp til børnene for hver brugt krone, hvis vi køber tingene lokalt i de lande, vi hjælper børnene i. Så undgår vi at betale dyrt for transport fra Danmark, og vi støtter på samme tid det lokale handelsliv, hvilket også kommer børnene til gode.

Det kan simpelthen bedre betale sig at gøre det på den måde. Dette argument vejer tungt i vores verden, fordi vores mål altid er at få så meget hjælp, til så mange børn som overhovedet muligt, ud af hver eneste støttekrone.

Skoleopgaver

Studerende: Spørgeskemaer og opgaver

Vi får rigtig mange henvendelser fra studerende, som gerne vil samarbejde med os. Det er vi glade for og meget stolte af.

Desværre har vi meget få ressourcer, og vi er nødt til at prioritere benhårdt for at holde vores omkostninger nede, så flest mulige midler kan gå videre til hjælpearbejdet.

Vi vil således ikke kunne afsætte den nødvendige tid til at briefe dig og give dig sparring undervejs. Derfor er vi desværre nødt til at takke nej til forespørgsler, der vedrører samarbejde om projektopgaver og andre skoleopgaver.

Vi takker mange gange for din interesse og ønsker dig held og lykke med dit projekt.

Kan vi lave et interview?

Tak for jeres interesse for UNICEFs arbejde. Vi vil rigtig gerne hjælpe jer, men vi har desværre ikke ressourcer til at lave interviews.

Spørgsmål til skoleopgaver
Til gengæld har vi lavet et helt tema med inspiration og svar til skoleopgaver. Se venligst på http://skole.unicef.dk/fakta-til-opgaven.

Der er også andre gode websider, hvor I kan finde nyttig information til jeres opgave, vi vil anbefale jer at gå ind på Danidas website for børn og unge om ulande og udviklingsbistand: www.u-web.dk.

Er der spørgsmål, I ikke får svar på der, kan I sende jeres spørgsmål til unicef@unicef.dk

God fornøjelse med opgaven.

Datasikkerhed og etik

Hvilke etiske retningslinjer følger UNICEF Danmark?

UNICEF Danmark er medlem af ISOBRO, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation i Danmark.

Vi følger helt generelt de indsamlingsetiske retningslinjer, der er fastsat af indsamlingsorganisationernes brancheorganisation ISOBRO. Du kan læse om dem her: https://www.isobro.dk/indsamlingsetik/indsamlingsetiske-retningslinjer/

UNICEFs gadehververe er altid klædt i tøj med UNICEFs logo og har ID-kort. De er ansat og oplært af UNICEF til netop at lave opsøgende gadekampagner, og de arbejder alle sammen under et etisk regelsæt for, hvordan de skal opføre sig.

Er det sikkert at give sine konto-, eller kreditkortoplysninger?

Du må aldrig give dine kreditkortoplysninger til andre. Dine kreditkortoplysninger er dit kortnummer, kortets udløbsdato og eventuelt kortets sikkerhedskode (CVC).

Vi er ikke bekendt med at kunder/donorer hos UNICEF Danmark har fået misbrugt deres kreditkort, hvor kilden har kunnet spores til vores personale, eller vores systemer. Skulle du have været ude for kreditkortsvindel (typisk på internettet), vil vi nedenfor redegøre for, hvorfor det er svært at forestille sig, at kilden kan stamme fra UNICEF Danmark:

Ved ingen af de hvervemetoder hvor vi anvender personlig kundekontakt (gadeambassadører og telemarketing), modtager vores medarbejdere kortoplysninger fra Dan- og kreditkort.

Ved personlig kundekontakt (gadeambassadører og telemarketing), modtages alene:
– Navn, adresse
– Registrerings- og konto nummer
– Cpr. Nummer

Når vi modtager disse oplysninger, sker det altid ved registrering på en computer/tablet og aldrig på papir. Efterladte, tabte og glemte dokumenter er derfor ikke et problem i forhold til datasikkerhed, rengøringspersonale eller andet.

Nets A/S er vores partner på alle transaktionsløsninger på faste månedlige transaktioner og eventuelle andre transaktioner.

For online donationer og køb i vores webshop, er transaktioner og person- og kreditkort data sikret via et såkaldt ”SSL Certificate”. Dette kan ses ved at der er en grøn hængelås ud for hjemmesidens adressen og at denne starter med https://.

Som det fremgår af ovenstående anmoder UNICEF Danmark aldrig kunder om at oplyse deres kortoplysninger. Skulle du alligevel have oplevet, at nogen har anmodet om disse oplysninger, er det mere sandsynligt, at du har været ude for at blive kontaktet af en svindler, der har udgivet sig for at komme fra UNICEF, uden at det reelt var tilfældet.

Hvis du har været ude for kreditkortsvindel, vil vi meget gerne hjælpe med opklaringen af forbrydelsen. Hvis du kan oplyse hvornår du har været i kontakt med vores telemarketing personale, eller du kan oplyse på hvilket telefonnummer du blev ringet op, så kan vi gå ind i vores database og undersøge sagen. Alle vores samtaler bliver optaget (til uddannelsesbrug), så vi kan altid undersøge, hvilke oplysninger der blev givet i telefonen.

Skulle det vise sig at en af vores medarbejdere har anmodet om at få oplyst kreditkortoplysninger – og ikke som det fremgår af vores procedurer og retningslinjer ALENE registrerings- og kontonummer – så vil en sådan medarbejder øjeblikkeligt blive afskediget.

Vær opmærksom på bankernes erstatningspligt i disse sager om kreditkortsvindel. Du vil normalt ikke komme til at skulle bære det økonomiske tab.

Husk altid også at melde sagen til politiet. I sidstnævnte forbindelse, står vi naturligvis til rådighed og kan assistere omkring informationer, hvis vi kan levere oplysninger der kan kaste lys over opklaringen.

Hvis du ikke har fundet svar på dine spørgsmål, kan du altid sende en mail til os på unicef@unicef.dk.