Sådan samarbejder vi med
regeringer og partnere
UNICEFs arbejde afhænger af støtten fra regeringer og partnere
UNICEF samarbejder med regeringer og partnere, ligesom med lokale frivillige, andre hjælpeorganisationer og engagerede støtter over hele verden. Og det er helt afgørende. Det er nemlig derfor, vi kan gøre en forskel for så mange børn. Siden UNICEF blev grundlagt for mere end 70 år siden, har vores arbejde været finansieret udelukkende af frivillige bidrag. Vores indsats er derfor 100 procent afhængig af den støtte vi får fra private, virksomheder, fonde og regeringer.
Verdens regeringer er vores partnere
UNICEF er verdens mest indflydelsesrige børneorganisation. Vi har gennemslagskraft og samarbejder med beslutningstagere lige fra de enkelte landes regeringer til lokale græsrødder.
Vi sidder med ved forhandlingsbordet, fordi vi er en del af FN. Og dét er vigtigt.
Det giver os mulighed for at påvirke regeringer og lovgivning i de forskellige lande, vi arbejder i. Det kan for eksempel være at få regeringen til at sætte flere penge af til sundhedsinitiativer for børn eller at droppe kravet om dyre skolegebyrer, der forhindrer de allerfattigste børn i at komme i skole.
Vi arbejder ud fra princippet om hjælp til selvhjælp. Derfor inddrager vi den lokale befolkning og sikrer os, at landets regering og øvrige myndigheder investerer og tager ansvar, så hjælpen har en langsigtet, bæredygtig effekt.

Den danske stat er en af UNICEFs højt værdsatte partnere. I 2017 bidrog den danske stat med i alt 276 millioner kroner til UNICEFs arbejde, som blandt andet gik til humanitære indsatser i Yemen, Somalia og Nigeria, til uddannelse i Mali, Niger og Burkina Faso, UNICEFs innovationsfond samt vigtige uøremærkede midler til UNICEFs generelle arbejde.
Foto: © UNICEF/2017/Fuad
Siden 2006 har fodboldklubben FC Barcelona været en af UNICEFs fremtrædende partnere

Partnerskabet med FC Barcelona har givet mere end 112 millioner kroner, og UNICEFs logo på spillernes trøjer skaber opmærksomhed om børns rettigheder overfor millioner af fans verden over.

1,5 millioner børn har fået hjælp takket være partnerskabet med FC Barcelona, som har givet børn adgang til uddannelse gennem sport og leg samt hjulpet børn ramt af HIV/AIDS.
Afgørende partnerskaber
UNICEF samarbejder med en lang række af verdens store virksomheder og fonde. De betragter os som en attraktiv samarbejdspartner, fordi vi opnår imponerende resultater, er upartiske og har en høj troværdighed.
Multinationale virksomheder som IKEA, LEGO, Norwegian, H&M og Unilever og fremsynede fonde som Bill og Melinda Gates Foundation og Hempel Fonden fra Danmark bidrager med både ressourcer og innovation til vores kamp for alle børn.
Til gengæld bakker UNICEF op om virksomheder, der ønsker at bidrage positivt til verdenssamfundet. Vi rådgiver for eksempel virksomheder om, hvordan de bedst muligt tager hensyn til børns rettigheder, når de producerer og markedsfører deres produkter. Og vi anerkender deres indsats og støtter dem i at nå deres CSR- og forretningsmål.
Millioner af børn verden over har fået afgørende hjælp til at overleve og skabe sig en bedre fremtid, takket være disse strategiske partnerskaber.

“Tomater er røde, og æbler er grønne,” siger en entusiastisk gruppe 3-årige børn på Diepsloot Pre-School i Sydafrika og rækker stolte røde og grønne LEGO® DUPLO klodser i vejret. LEGO Fonden har doneret klodserne og trænet børnehavens pædagoger. Partnerskabet i Sydafrika er en del af det globale samarbejde mellem LEGO Fonden og UNICEF, som blev lanceret i marts 2015 med en målsætning om at promovere læring gennem leg for børn over hele verden.
Foto: © UNICEF

EU er en vigtig samarbejdspartner for UNICEF. Sammen har vi blandt andet sikret skolegang til 230.000 syriske børn, der nu bor i Tyrkiet. Projektet til 255 millioner kroner repræsenterer det største EU-bidrag nogensinde til katastroferamte børns uddannelse.
Foto: © UNICEF/2017/Ergen

Bill og Melinda Gates Foundation spiller en helt central rolle som partner i UNICEFs kamp for at sikre børns overlevelse. Sammen har vi bidraget til at redde 122 millioner børns liv siden 1990 – primært ved at vaccinere børnene for at beskytte dem mod livstruende sygdomme.
Foto: © UNICEF/2018/Raab

Siden 2006 har Pampers og UNICEF haft et strategisk partnerskab med mål om at udrydde stivkrampe blandt mødre og nyfødte. Samarbejdet har genereret 300 millioner vacciner til 100 millioner mødre, hvilket har reddet omkring en halv million nyfødte børns liv.
Foto: © UNICEF/2018/Nazer