Foto: UNICEF/Josh Estey

Det er et mirakel hver gang det sker. Når et barn knækker koden og lærer at læse. Med ét åbner en ny verden sig. En verden af nye fortællinger. En verden af muligheder. Sammen med UNICEF har Saxo forpligtet sig til at hjælpe med at få miraklet til at ske lidt oftere for verdens udsatte børn.

Saxo har som kick-off for indsatsen sendt hvad der svarer til 1.000 læsebøger af sted til UNICEF. Saxos kunder kan tilsvarende sende et mindre beløb svarende til en læsebog af sted, hver gang de køber en bog hos Saxo, en såkaldt mikrodonation. Tankegangen er, at mens du læser en bog derhjemme, for dig selv eller dit barn, er der et barn ude i verden, der åbner en bog – måske for første gang.

Saxo fordobler donationerne

”Allerede inden vi har fortalt om samarbejdet, er Saxos kunder begyndt at donere til UNICEF, når de har købt bøger i vores shop. Jeg er helt overvældet over, hvor godt de har taget imod initiativet. For at sætte ekstra skub i projektet fordobler vi alle vores kunders donationer fra i dag og frem mod Verdens Bogdag den 23. april,” siger direktør i Saxo Jørgen Balle Olesen.

For 20 kr. kan UNICEF eksempelvis sende en læsebog af sted. Alle donationer går ubeskåret til UNICEFs arbejde.

”Vores målsætning er sammen med vores kunder at bidrage med en million over de næste tre år, men i betragtning af, hvor godt vores kunder allerede har taget imod donationsmuligheden, begynder vi at håbe på mere,” tilføjer Jørgen Balle Olesen.

Et oplagt partnerskab

UNICEF arbejder målrettet på at sikre kvalitetsuddannelse til alle verdens børn, og har i løbet af de sidste tre år leveret skolematerialer til næsten 47 millioner børn. Ni ud af ti børn i verden kommer i skole, men mange dropper ud og mere end hvert tredje barn forlader grundskolen uden at have opnået basale læsefærdigheder.

Under mantraet ’Sæt ordet frit’ er Saxo en af Danmarks største formidlere af læring og litteratur. Derfor går Saxos forretning naturligt hånd i hånd med FN’s Verdensmål 4, som er kvalitetsuddannelse for alle.

”Hos Saxo tror vi meget på kombinationen af ”do good og do business”. Udover at rejse en masse penge til gavn for verdens udsatte børn, håber vi på kunne sætte fokus på læsning. Vores håb er at anspore danskerne til at læse mere, samtidig med at de kan hjælpe de af verdens børn, for hvem det at kunne læse kan gøre en livsvigtig forskel. Derfor stiller vi vores forretning til rådighed som en motor for FN’s Verdensmål 4, og til at løfte den opgave er UNICEF den helt rigtige partner,” siger Jørgen Balle Olesen.

Også i UNICEF er der glæde over samarbejdet:

”Som Danmarks største online boghandel er Saxo en ideel partner for UNICEF, fordi vi sammen kan række ud og engagere danskerne i en fælles indsats om at sikre kvalitetsuddannelse til alle verdens børn”, udtaler Hanna Line Jakobsen, udviklingsdirektør i UNICEF Danmark.

”Vi er meget begejstrede over, at Saxo lancerer online mikrodonation sammen med UNICEF. Det betyder, at vi kan hjælpe mange flere børn. Og det er den form for partnerskaber, der skal til for, at vi som verdenssamfund for alvor kan rykke på FN’s verdensmål”, siger Hanna Line Jakobsen.

Du kan læse mere om samarbejdet hos Saxo her.

 

Kontakt os:

Hanna Line Jakobsen
Udviklingsdirektør
T: 28 92 33 22
M: 28 92 33 22
Send e-mail

Christina Laursen
Senior corporate relations manager
T: 23 42 17 07
Send e-mail

Charlotte Bøie
Senior corporate relations manager
T: 24 83 29 13
Send e-mail

Louise Lund-Larsen
Corporate relations manager
T: 31 85 31 54
Send e-mail

Linked In

Facebook