UNICEF Danmark oplever rekordstor opbakning til sin indsats for børn. Det viser årsresultatet for 2016, som netop er offentliggjort.

Især den langstrakte krig i Syrien mobiliserede stor støtte fra danskerne i 2016. Faktisk blev der indsamlet godt 10 millioner kroner, hvilket er rekord. Til sammenligning blev der i de fem foregående år tilsammen indsamlet 4,5 millioner kroner.

Støtte til Syrien kan ses på bundlinien

Den rekordstore støtte til indsatsen for Syriens børn afspejler sig i UNICEF Danmarks årsresultat for 2016. Omsætningen lyder på 216 millioner kroner, hvilket kun er få millioner fra rekorden i 2015, hvor der var flere større katastrofer, der tiltrak sig danskernes opmærksomhed. Af det samlede beløb går over 80 procent til formålet. 17,1 procent går til indsamlingsudgifter og 2,7 procent til administration.

”Vi er meget stolte af igen i år at kunne overføre et meget stort beløb til UNICEFs internationale arbejde for børn. Vi mærker heldigvis en enorm opbakning fra danskerne – såvel fra privatpersoner som virksomheder og fonde, og det er vi dybt taknemmelige for,” siger UNICEF Danmarks generalsekretær, Steen M. Andersen.

Støtte fra virksomheder spiller en afgørende rolle

Netop støtten fra store danske virksomheder som for eksempel LEGO, BESTSELLER og TDC har spillet en afgørende rolle og gjort UNICEF Danmark i stand til at hjælpe flere børn. Samtidig har der aldrig været så mange danske privatpersoner, der har støttet UNICEF fast hver måned. 2016 blev året, hvor det lykkedes at runde 80.000 ‘Verdensforældre’ – en nettofremgang på over 6.000 i løbet af et år.

På verdensplan støtter danskerne UNICEFs arbejde med det femtestørste beløb per indbygger.

Eksempler på hjælp, danskerne var med til at give i 2016:

  • 51.500 pakker vintertøj og 25.000 tykke tæpper blev udleveret til børn i Syrien
  • 29 millioner katastroferamte mennesker fik adgang til rent vand
  • Over 80 millioner børn blev vaccineret mod mæslinger

Her kan du læse hele årsberetningen

Her kan du læse årsrapporten

 

Pressekontakter:

Line Grove Hermansen
Kommunikations-
direktør
T: 35 27 38 28​
M: 20 14 44 30
Send e-mail

Julie Troldborg
Presseansvarlig
M: 29 80 18 45​
Send e-mail

Mads Nørgaard-Larsen
Pressemedarbejder
M: 27 46 63 33
Send e-mail

Facebook