Amalie har været telemarketingmedarbejder hos UNICEF Danmark i over et år, hvor hun har talt med hundredevis af vores støtter.
Amalie har været telemarketingmedarbejder hos UNICEF Danmark i over et år, hvor hun har talt med hundredevis af vores støtter.

Er du blevet ringet op af UNICEF? Eller vil du bare gerne vide lidt mere om, hvorfor vi ringer hjem til folk? Du finder forklaringen her.

Hvem ringer vi til og hvorfor?

Vi ringer blandt andet til folk, der har støttet os en eller flere gange før. Det kan være, de tidligere har støttet os fast hver måned, og nu har mulighed for at gøre det igen. Det kan også være, de har sendt en støtte-sms i forbindelse med et tv-spot eller under en katastrofe. Eller at de har købt noget i vores netbutik eller benyttet sig af vores e-julekort. Det kan også være folk, der har støttet en af vores underskriftsindsamlinger. Vi ringer for at sige tak for den hjælp, de har givet os. Og for at høre om de kunne have lyst til at støtte vores arbejde. Enten igen - eller for allerførste gang.

Vi ringer også til de mennesker, der allerede støtter os fast. Det gør vi for at høre, om de er tilfredse med at støtte UNICEF, eller om der er noget, vi kan gøre anderledes. Vi ringer for at fortælle dem om andre spændende projekter og alternative måder, de kan støtte os på. Og for at fortælle dem om nogle af de mange gode resultater, de har været med til at opnå. (Det er i mange tilfælde det eneste formål med samtalen). Nogle gange ringer vi også for at spørge, om de vil forhøje deres bidrag. Sidstnævnte gør vi dog højst en gang om året.

Vi ringer også af og til op til mennesker, der ikke tidligere har støttet os. De kan for eksempel være udvalgt efter bopæl, alder eller lignende. Vi ringer for at fortælle dem om UNICEF. Og for at spørge om de kunne være interesserede i at støtte vores arbejde. I Indsamlingsloven er der helt specifikke regler for, hvordan og hvornår man må kontakte folk privat. Og dem overholder vi naturligvis hundrede procent. 

Den sidste gruppe mennesker vi ringer til, er vores nye faste støtter. Dem kontakter vi for at byde dem velkommen hos UNICEF.

Hvem er det, der ringer?

De fleste af vores telemarketingmedarbejdere er studerende. De er ansat på deltid og kommer alle igennem vores fem uger lange uddannelses-program. På kurset lærer de en masse om UNICEFs arbejde og om samtale-etik og moral. Når de kommer rigtigt i gang, får de desuden daglig supervision, så vi sikrer, at vi kan stå inde for deres samtaler. De er ikke provisionslønnede, men får en fast timeløn. Vi følger helt generelt de indsamlingsetiske retningslinjer, der er fastsat af indsamlingsorganisationernes brancheorganisation ISOBRO.

Hvor ringer de fra?

Vores telemarketingmedarbejdere ringer fra UNICEF Danmarks hovedkontor i FN Byen, Marmorvej 51, 2100 København Ø. De ringer fra telefonnummer 35 27 38 00 alle hverdage, søn- og helligdage undtagen den 24.-26. december og den 1. januar. I sjældne, spidsbelastede perioder får vi desuden hjælp fra eksterne callcentre. Vi samarbejder med, The Call Company og Charity Guard, som ligeledes følger de etiske retningslinjer for branchen og gennemfører alle samtaler på en høflig og respektfuld måde. Vi gør altid og i alle situationer dét, der er billigst og giver flest midler til de børn, vi arbejder for at hjælpe.

Hvem kan du selv kontakte?

Hvis du har spørgsmål omkring telefonopkald fra UNICEF, er du meget velkommen til at kontakte vores telemarketing-projektleder Jarl Lundgaard Marcher, som meget gerne vil hjælpe. Ring til ham på 35 27 38 33 eller skriv til ham på jmarcher@unicef.dk. Så skal han nok vende tilbage så hurtigt som muligt. Vi vil altid gerne høre både ris og ros om de oplevelser, du eller andre har haft med at være blevet ringet op af os. For på den måde kan vi hele tiden arbejde på at blive bedre til at sørge for, at vores kunder føler sig trygge og i gode hænder. Vores mål er at gøre en forskel for verdens børn på en ordentlig og anstændig måde.

Er det sikkert at give bankoplysninger over telefonen?

Ja. Det er det. De fleste af vores faste bidragydere støtter os via PBS hver måned. Og det er også det, vi foretrækker. Simpelthen fordi det er den billigste løsning, hvilket betyder, at der bliver flere penge til børnene. Og det er jo dét, det hele handler om.

Når vi laver en PBS-aftale, beder vi om CPR-nummer, registreringsnummer og kontonummer. Bankoplysningerne har vi brug for, når vi skal hæve det aftalte støttebeløb. Og CPR-nummeret er nødvendigt for, at bidragyderen kan få sit skattefradrag. Og så bekræfter det også, at kontohaver og støtteperson er den samme. Hvis folk er utrygge ved at give oplysningerne over telefonen, tilbyder vi at sende dem en krypteret mail i stedet for, som de selv kan udfylde i ro og mag.

Beløbet hæver PBS altid til den 1. i en måned. Det vil sige, at hvis du laver en aftale med os den 2., så bliver beløbet først hævet måneden efter til den 1. Når oprettelsen er gået igennem, har bidragyderen efterfølgende syv dage til at fortryde donationen.

 

Pressekontakter:

Line Grove Hermansen
Kommunikations-
direktør
T: 35 27 38 28​
M: 20 14 44 30
Send e-mail

Julie Troldborg
Presseansvarlig
M: 29 80 18 45​
Send e-mail

Mads Nørgaard-Larsen
Pressemedarbejder
M: 27 46 63 33
Send e-mail

Facebook