Solen skinner ind ad vinduerne til lokalet under loftet på Kastelsvej. Vi er til møde i Langelinieskolens Rettighedsråd, og rummet er pyntet med plakater med Børnekonventions artikler og glade børn fra hele verden.

På bordet er der småkager, slik, bananer og sodavand, for mødet begynder først, når skoledagen er slut, og på det tidspunkt er blodsukkeret lavt. Af samme årsag starter alle møder med energizers i form af lege og aktiviteter, der sætter lidt gang i systemet.

Alfrida er et af de børn, der har fået ordet i Rettighedsrådet
Alfrida er et af de børn, der har fået ordet i Rettighedsrådet

 

Vi er 11 børn og 10 voksne i rådet. Der er overvægt af børn, fordi de så står stærkere i en afstemning, og opgaven er, at få Børnekonventionen udbredt til alle elever og lærere som en naturlig del af skolens hverdag. Rettighedsrådet har lavet en handlingsplan for, hvordan skolen skal blive mere rettighedsorienteret, og det er den plan, der er på dagsordenen for dagens møde.

Siden sidst er handlingsplanen uddelt til alle – både lærere og elever – en voksenplan til lærere og pædagoger og en mere børnevenlig udgave til eleverne.

Men Anna fra 5. klasse fortæller, at nogle af hendes kammerater smed folderen i skraldespanden så snart, de havde fået den, og to elever fra 3. klassetrin synes, handlingsplanen er for lang med for få fotos. Det får ordstyreren til at spørge, hvordan vi skal få flere til at interessere sig for rettighederne, og så ryger alle hænderne i vejret med det samme. Tobias mener, at Rettighedsrådet skal inspirere og motivere skolen til at bruge rettighederne.  

Jan siger, at vi bare skal tage tingene i små bidder. Marianne spørger, om vi kan hænge konventionens artikler op overalt på skolen, og der er i det hele taget ikke mangel på ideer. Helle fra skolens fritidsordning vil lave rettighedsvelkomstpakker til de nye elever med T-shirts, konventionsfoldere og balloner, så alle kan se, at de er begyndt på en skole, hvor FNs Børnekonvention respekteres.

Når møderne bliver lange, skal der forsyninger på bordet
Når møderne bliver lange, skal der forsyninger på bordet

 

Snakken går. Der er ingen, der er tavse, men alle medlemmer af rådet har også selv ansøgt om at være med, så motivationen er høj. Vi gennemgår handlingsplanen og de opgaver, vi alle sammen har fået tildelt, og da der er gået halvanden time, er mødet ved at være slut. Konklusionen er, at to af de ældste elever vil gå rundt i klasserne og fortælle om Rettighedsrådets arbejde, og at der snart vil komme store opslagstavler op på hele skolen, hvor man kan læse meget mere om formålet med at gøre Langelinieskolen til en Rettighedsskole. Vi er godt på vej, men ting tager tid, og Benedict mener, at det går for langsomt. Vi kan ikke blive ved med at snakke, siger han.

NU skal vi altså i gang. Og dermed opløftede forlader vi mødet med troen på, at Langelinieskolen er godt på vej på rejsen mod at blive Danmarks første Rettighedsskole.

 

 

Pressekontakter:

Line Grove Hermansen
Kommunikations-
direktør
T: 35 27 38 28​
Send e-mail

Susan Knorreborg
Presseansvarlig
T: 35 27 38 66​
M: 29 89 16 15
Send e-mail

Mads Nørgaard-Larsen
Pressemedarbejder
M: 27 46 63 33
Send e-mail

Facebook