17-årige Vanmathi (th.) vendte tilbage til skolen med hjælp fra et H&M støttet UNICEF program. Her er hun sammen med sin lærer.
17-årige Vanmathi (th.) vendte tilbage til skolen med hjælp fra et H&M støttet UNICEF program. Her er hun sammen med sin lærer.

H&M har netop lanceret sin nye All For Children-børnekollektion, hvoraf 25 procent af salgsprisen går til UNICEFs arbejde for børn i Etiopien.

All for Children er en årligt tilbagevendende børnetøjskollektion, som H&M lancerer hvert efterår til fordel for UNICEFs arbejde for verdens udsatte børn. 25 procent af salgsprisen går til at hjælpe udsatte børn i EtiopienDen nye ’All for Children’ kollektion, som er inspireret af skovens natur, kan købes fra den 30. oktober på hm.com samt i udvalgte H&M butikker. 

25 procent til  UNICEFs arbejde

I år går 25 procent af salgsprisen til UNICEFs arbejde med at hjælpe nogle af mest sårbare børn i Etiopien med at få en god start på livet gennem uddannelse. De seneste fem år har All for Children-kollektionen støttet UNICEFs arbejde i Indien, hvor mere end en million udsatte børn har fået hjælp til at skabe sig en bedre fremtid.

Nu er Vanmathi tilbage på skolebænken

17-årige Vanmathi er et af de børn, som har fået gavn af det H&M støttede UNICEF-program. I femte klasse var hun nødt til at droppe ud af skolen for at arbejde og hjælpe med at forsørge sin familie, der levede i dyb fattigdom. Men Vanmathi fik hjælp af medarbejderne fra UNICEFs ’Integrated Child Protection’ program, som overbeviste hendes forældre om, at en uddannelse er helt afgørende for hendes muligheder for at få succes i livet og kunne forsøge sin familie i fremtiden. I dag er Vanmathi tilbage i skolen, hvor hun arbejder målrettet på at få en god eksamen, så hun kan læse videre. "Jeg elsker at undervise børn. Jeg har altid ønsket mig at blive lærer," fortæller hun.

Store resultater for børn

Siden 2009 har UNICEF med støtte fra H&M skabt store resultater for de mest udsatte børn i den indiske stat Tamil Nadu:

  • 50.000 børn fra de mest marginaliserede og fattige områder er kommet i skole via omfattende kampagner
  • 70.000 skoleelever i teenage-alderen er blevet undervist i deres rettigheder. Det har øget børnenes viden om f.eks. børneægteskaber og om, hvordan de beskytter sig selv mod misbrug og udnyttelse
  • Nogle af skolerne har fået bedre adgang til vand, toiletter og hygiejne, og det har fået 126.703 drenge og 166.309 piger til at komme regelmæssigt i skole og antallet af elever, der dropper ud af skolen, er faldet betydeligt
  • Der er etableret 1.140 børneklubber på skolerne. Klubberne hjælper børnene med at adressere problemer overfor skolernes ledelse og landsbyernes overhoveder til gavn for 20.000 børn
  • Salem City er blevet ’Childfriendly City’ og det har blandt andet skabt et tryggere miljø for 40.000 børn, der lever i storbyen
  • Der er gennemført et omfattende oplysningsarbejde i forhold til familier, der lever i fjerntliggende landsbyer og det har øget opmærksomheden omkring børnearbejde, børneægteskaber, sundhed og nødvendigheden af vaccination
 

Pressekontakter:

Line Grove Hermansen
Kommunikations-
direktør
T: 35 27 38 28​
Send e-mail

Susan Knorreborg
Presseansvarlig
T: 35 27 38 66​
M: 29 89 16 15
Send e-mail

Mads Nørgaard-Larsen
Pressemedarbejder
M: 27 46 63 33
Send e-mail

Facebook