Find svar på
dine spørgsmål

 

Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til os
på 35 27 38 00 eller sende en mail til unicef@unicef.dk.

 

Hvad er UNICEF Danmark?

I den industrialiserede del af verden har UNICEF over 30 såkaldte “nationalkomiteer”, heriblandt UNICEF Danmark. Vores formål er dels at oplyse børn om deres vilkår og rettigheder og dels at samle penge ind til UNICEFs hjælpearbejde for udsatte børn i hele verden. UNICEFs arbejde er udelukkende finansieret af frivillige bidrag fra private bidragydere, staten, erhvervslivet og fonde.

Hvordan arbejder UNICEF under en katastrofe?

Det afhænger af katastrofen, fx om det er et akut opstået jordskælv, en oversvømmelse eller en langstrakt krig og dens følger, der er tale om. Fælles for indsatsen er dog altid, at UNICEF som oftest allerede er til stede i landet og dermed kan rykke hurtigt ud med hjælp, samtidig med at vi har størrelsen og mandatet til at tage styring på katastrofeindsatsen.

UNICEF er bl.a. eksperter inden for beskyttelse af børn, skolegang og rent vand og hygiejne.

Hjælper UNICEF kun i katastrofer?

UNICEF er der, når katastrofen pludselig rammer og børn mister alt det trygge, de kender. Som UNICEF-støtte hjælper du med rent drikkevand, beskyttelse, traumebehandling og anden nødhjælp både før, under og efter katastrofen slår ned. Men samtidig arbejder vi altid for at gøre området stærkere end før, også selvom mediernes spotlys skifter retning og fokus.

Vi hjælper både børnene akut og langsigtet.

Når du giver dit bidrag til UNICEF, er du med til at sørge for behandling til akut underernærede børn. Men også til at sikre at sundhedspersonale og forældre bliver undervist i, hvordan de kan fremstille nærende, vitaminrige måltider med de råvarer, de har til rådighed.

Når du støtter vores arbejde, bidrager du til finansieringen af medicin og lægehjælp, når børnene er alvorligt syge, men også til at sikre de forebyggende tiltag som myggenet, vaccinerne der beskytter børn mod invaliderende og livsfarlige sygdomme i fremtiden og til at uddanne lærere, børn og deres lokalsamfund, så vigtig viden kan blive givet videre igen og igen.

Hvad laver UNICEF af arbejde for danske børn?

Skole- og oplysningsarbejdet er en del af UNICEF Danmarks vedtægtsbestemte formål. Som FN’s børneorganisation har UNICEF ansvar for at våge over børns rettigheder overalt i verden – også i Danmark.

Vi holder øje med, om Børnekonventionen bliver overholdt og taler børnenes sag i forhold, der vedrører dem. Det er vores opgave at sikre, at børn også bliver hørt i Danmark.

Vi bliver spurgt til råds af både ministerier og andre børnerettighedsorganisationer i børnepolitiske spørgsmål. UNICEF Danmark udgiver hvert år undervisningsmaterialer målrettet til elever i folkeskolen, da det er en del af UNICEFs formål at oplyse og opdrage danske børn og unge om Børnekonventionen og om børns vilkår i andre dele af verden.

Kan jeg få en rundvisning på UNICEFs Verdenslager?

Ønsker du at forhøre dig om rundvisninger på Verdenslageret, skal du kontakte dem via mail på supply@unicef.org.

Kan jeg få en rundvisning i FN Byen?

Hvorfor kontakter I mig?

Du har højst sandsynlig gjort én eller flere af følgende:

    • Givet et bidrag
    • Sendt en støtte-sms under en katastrofe eller en anden indsamling
    • Deltaget i en konkurrence/quiz
    • Købt noget på vores webshop

Derudover indkøber vi telefonnumre, så det kan også være herigennem, at vi har fået dit. I indsamlingsloven er der helt specifikke regler for, hvordan og hvornår man må kontakte folk privat, og dem overholder vi naturligvis hundrede procent. Vi er hertil ikke juridisk forpligtede til at frasortere personer, der står på Robinsonlisten, men vi forsøger dog at gøre det alligevel for at respektere den enkeltes ønske.

Det skal hertil nævnes, at vi har fuld forståelse og respekt for, at man ikke ønsker at blive kontaktet. Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. 35 27 38 00 eller skrive os en mail på unicef@unicef.dk for at få oplyst, hvorfor vi har netop dit nummer og/eller for få lukket for fremtidig kontakt.

Er det sikkert at give bankoplysninger over telefonen?

Det korte svar er ja. De fleste af vores faste bidragydere støtter os via PBS hver måned, og det er også det, vi foretrækker. Dette er nemlig den billigste løsning, hvilket betyder, at der bliver flere penge til børnene, og det er jo dét, det hele handler om. Når vi laver en PBS-aftale, beder vi om CPR-nummer, registreringsnummer og kontonummer. Bankoplysningerne har vi brug for, når vi skal hæve det aftalte støttebeløb, og CPR-nummeret er nødvendigt for, at bidragyderen kan få sit skattefradrag. CPR-nummeret er herudover med til at bekræfte, at kontoindehaveren og støttepersonen er den samme.

Hvis folk er utrygge ved at give oplysningerne over telefonen, tilbyder vi at sende dem en krypteret mail i stedet for, som de selv kan udfylde i ro og mag. Beløbet hæver PBS altid til den 1. i en måned. Det vil sige, at hvis du laver en aftale med os den 2., bliver beløbet først hævet den 1. i måneden efter. Når oprettelsen er gået igennem, har bidragyderen efterfølgende syv dage til at fortryde donationen.

Dine personlige oplysninger bliver behandlet fortroligt og bruges kun til det formål, de er indsamlet til. De giver os ikke på nogen måde adgang til din konto, men giver derimod banken besked om, hvor donationen skal trækkes.

Er det sikkert at give mit CPR-nummer til jer?

Når en UNICEF medarbejder i telefonen beder om dit CPR-nummer, kan du være tryg ved, at vi behandler dine oplysninger fortroligt og med omhu. Føler du dig alligevel utryg ved at oplyse nummeret over telefonen, vil der altid være en alternativ måde at give dine oplysninger på. For eksempel kan du få tilsendt en mail af medarbejderen, du taler med i telefonen, og selv udfylde oplysningerne til os skriftligt i en mail, som du får tilsendt. Mailen vil indeholde blanke felter, som du kan udfylde i ro og mag derhjemme.

Hvorfor bruger UNICEF penge på at sende breve ud?

Vi sender portokrævende breve til vores støtter, fordi det overordnet kan betale sig at være i dialog med vores støtter og potentielle støtter på denne måde. Der er herudover en del mennesker, vi enten gerne vil i kontakt med, men ikke har en e-mailadresse på, eller som helst vil kontaktes pr. brev. Helt generelt bruger UNICEF Danmark altid kun en krone på indsamlingsaktiviteter, hvis vi ved, at vi kan få den mindst fire gange igen.

Du kan naturligvis altid bede os om at undlade at sende dig breve. Hvis du ikke ønsker at blive kontaktet fremadrettet, er du meget velkommen til at ringe til os på tlf. 35 27 38 00 eller skrive en mail til os på unicef@unicef.dk.

Kan jeg slippe for at blive kontaktet af jer?

Hvis du ikke ønsker at blive ringet op af os, kan du sagtens blive fri, det har vi fuld forståelse for. Det gælder også i forhold til at blive kontaktet via brev, mail eller sms. Ring gerne til os på tlf. 35 27 38 00 eller skriv en mail til os på unicef@unicef.dk, så hjælper vi med at få det ændret.

Kan jeg være sikker på, det er UNICEF og ikke svindlere, der kontakter mig?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt en sms, et opkald, en mail eller et brev med UNICEF som afsender nu også ER fra UNICEF, er det en god idé at ringe til os og få en bekræftelse. Selvom det ikke er et problem, vi oplever, skal du naturligvis reagere, hvis du får en fornemmelse af, at noget ikke er, som det burde være.

Hvorfor bruger UNICEF penge på TV-reklamer?

Det gør vi kun, fordi det kan betale sig. Reklamerne betyder simpelthen, at vi kan samle flere penge ind til verdens børn, end hvis vi ikke brugte dem.

Hos UNICEF Danmark er det en standardregel, at vi kun bruger en krone på indsamlingsaktiviteter, hvis vi ved, at vi kan få den mindst fire gange igen.

Via tv-reklamer får vi vores budskab ud til rigtig mange mennesker, hvilket betyder, at vi tilsvarende får respons og støtte fra rigtig mange. Samlet set er udgiften til tv-reklamen langt mindre end udbyttet.

Kan jeg få skattefradrag?

Du kan få fradrag for din støtte helt fra første støttekrone.

Du kan faktisk trække hele dit samlede bidrag fra i skat – dog højst 17.200 kr. i 2022 (17.000 kr. i 2021).

Hvis du støtter fast, og vi har dit CPR-nummer, behøver du ikke foretage dig noget. Så får du nemlig helt automatisk dit skattefradrag.

Hvis du allerede har doneret uden at oplyse dit CPR nummer, kan du oplyse det her.

Har I mit CPR-nummer?

Hvis du er i tvivl, om vi har dit CPR-nummer, er du altid meget velkommen til at ringe til os på telefonnummer 35 27 38 00 eller skrive til os på unicef@unicef.dk Så skal vi nok tjekke, om vi har det med det samme.

Du kan også altid oplyse dit CPR-nummer via dette link: https://www.unicef.dk/formularer/traek-dit-bidrag-fra-i-skat/

Skal jeg selv indberette min støtte til SKAT?

Kun hvis du støtter via MobilePay, ellers behøver du ikke foretage dig noget. Vi skal nok sørge for at indberette din støtte til SKAT, når vi har dit CPR-nummer. Læs mere om skattefradrag.

Hvordan bliver pengene brugt?

Din støtte går til UNICEFs arbejde for børns liv, trivsel og udvikling. UNICEF er nemlig verdens største humanitære børneorganisation.

Vi arbejder med langsigtede udviklingsprojekter og nødhjælp i mere end 190 af verdens fattigste lande og områder, hvor børns rettigheder og muligheder i livet ikke er, som de burde være. Vi prioriterer således de mest udsatte børn, uanset hvor de er, og hvor svære de er at nå.

UNICEF er verdens mest indflydelsesrige børneorganisation. Vi har gennemslagskraft og samarbejder med beslutningstagere lige fra de enkelte landes regeringer til lokale græsrødder. Vi arbejder herudover ud fra princippet om hjælp til selvhjælp. Når vi går ind i et projekt, forpligter landets regering sig til at skyde penge i det. Det praktiske arbejde udføres så vidt muligt af den lokale befolkning, som også uddannes til at køre projektet videre. UNICEFs arbejde er herudover baseret på bidrag fra regeringer, virksomheder, fonde og private.

Læs mere om, hvordan UNICEF Danmark bruger pengene.

På globalt plan har UNICEF også oprettet en åben dataportal, der hedder ”UNICEF Transparency Portal”. Her viser UNICEF alle sine centrale dokumenter frem for at kommunikere direkte og åbent om, hvad vi bruger pengene på.

UNICEFs gennemsigtighed anerkendes yderligere af det årlige ”Aid Transparency Index”.

Hvor stor en del går til selve arbejdet for børn?

UNICEF er sat i verden for at hjælpe så mange udsatte børn som muligt. Derfor er vi meget påpasselige med vores omkostninger og administration. Når du donerer 100 kr. til UNICEF går gennemsnitligt 89,5 kr. til formålet. Vi investerer lidt over 8 kr. i indsamlingsaktiviteter, som sikrer, at vi får samlet så mange penge ind som muligt. Kun 1 kr. går til administration.

Kan jeg ændre/stoppe min støtte?

Du kan altid ændre dit støttebeløb, få sat din støtte på pause, eller få afmeldt din støtte ved at ringe til os på vores telefonnummer 35 27 38 00 eller ved at skrive os en mail på unicef@unicef.dk

Hvordan giver jeg en engangsdonation til UNICEF?

Du kan støtte UNICEF med en engangsdonation på flere måder:

MobilePay:
Du kan klikke her eller sende din støtte til tlf. nr. 676700

SMS:
Send STØT til 1900
Så giver du 100 kr.

Du kan også blive SMS Livredder – læs mere her.

Netbank:
Overfør et bidrag til:
Reg: 4183 Konto: 342 0000

Læs om flere muligheder og se evt. hvor der lige nu er mest brug for hjælp.

Hvordan støtter jeg UNICEF fast?

Du kan vælge at støtte UNICEF fast. På denne måde hjælper du ikke kun ét, men rigtig mange børn via din faste månedlige støtte – her kan du melde dig som fast støtter.

Du kan også blive SMS Livredder, så støtter du katastroferamte børn fast med 40 kr. om måneden.

Du kan når som helst stoppe din støtte igen. Du kontakter os bare, på 35 27 38 00 eller skrive til os på unicef@unicef.dk, så stopper vi din aftale med det samme. Du kan også til enhver tid vælge at få ændret det beløb, du støtter med, eller få sat din støtte på pause i en periode – dog maximalt i et år.

Kan jeg støtte børn i et bestemt land?

Hvis vi har en specifik katastrofeindsamling til børn i netop det land, du gerne vil støtte, kan du godt. Eller er det desværre ikke en mulighed.

Vi forstår godt, at dit hjerte kan banke ekstra meget for børnene i et bestemt land, men på denne måde, kan vi ikke få mest hjælp ud af din støtte, og det er altid vores primære mål.

De midler, vi indsamler til børnene, bliver nøje fordelt, så de kommer til at hjælpe så mange børn som muligt, og vi prioriterer altid de børn, der har mest brug for hjælp.

Kan jeg ændre kontonummeret min støtte bliver trukket fra?

Ja, det kan du godt. Du skal bare kontakte os på 35 27 38 00 eller på vores mail unicef@unicef.dk hvis du skifter bank, konto eller lignende. Hvis du blot får et nyt betalingskort, kommer det ikke til at ændre på din støtte.

Kan jeg få et sponsor- eller fadderbarn?

Sammen med UNICEF hjælper du ikke ét enkelt sponsorbarn, men rigtig mange børn. På den måde kan vi få mest hjælp til flest børn ud af hver eneste af dine støttekroner.

Skattefradrag for erhvervspartnerskaber, sponsorater og øvrige bidrag fra virksomheder

Når der indgår et element af modydelse (for eksempel markedsføring) i forbindelse med et sponsorat, har virksomheden som hovedregel fradrag for hele beløbet som driftsudgift.

Det er op til virksomheden selv at bedømme, eventuelt efter samråd med virksomhedens revisor, om beløbet kan fratrækkes som en driftsomkostning (for eksempel reklameudgift). Jævnfør statsskattelovens § 6.

Når du støtter UNICEFs hjælpearbejde med en donation, er din virksomhed fradragsberettiget op til 17.200 kr. pr. år. Jfr. Ligningsloven § 8 A (satsen var i 2021 på 17.000 kr.).

Vi indberetter indbetalte donation til SKAT på virksomhedens CVR-nr (hvis I oplyser jeres CVR nummer). Indberetning er en betingelse for fradrag.

Hvordan kan jeg testamentere til UNICEF, og hvad går pengene til?

Hvis du ønsker at testamentere en del af din arv til UNICEF, skal du oprette et testamente. Du kan vælge at testamentere et bestemt beløb eller en procentdel af din samlede formue.

Hvis du ikke efterlader dig ægtefælle eller børn, der automatisk er arveberettigede, er det også muligt at betænke UNICEF med hele din arv. Har du til gengæld ægtefælle og/eller børn, har de ifølge arveloven ret til en fjerdedel af arven, dette kaldes tvangsarv. De resterende tre fjerdedele kan du selv råde over og for eksempel vælge at betænke andre slægtninge, en ven eller en god sag.

Du kan i dit testamente målrette din donation til et bestemt område inden for UNICEFs arbejde. Det kunne eksempelvis være uddannelse og skolegang, børns overlevelse, beskyttelse af børn eller andre indsatsområder.

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Tine Christoffersen, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 35 27 38 38 eller på arv@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Hvad koster det at oprette et testamente, og hvad skal det indeholde?

Der er ikke nogen fast pris for, hvad det koster at få oprettet et testamente hos en advokat. Det afhænger af den tid, advokaten skal bruge på det.

I langt de fleste tilfælde er det helt enkelt og kun en lille udgift i forhold til den tryghed, det er at vide, at du har sikret, at din arv går til det, du ønsker. Vælger du at betænke UNICEF i dit testamente, betaler vi gerne omkostningerne til advokaten ved oprettelse af et almindeligt testamente.

De formelle krav til et testamente er, at det skal være skriftligt og underskrives af en notar eller to vidner, der ikke selv er betænkt i testamentet. Du kan i princippet selv skrive dit testamente, men UNICEF anbefaler, at du henvender dig til en advokat for at sikre, at dit testamente bliver udformet korrekt.

Du kan selvfølgelig til enhver tid ændre dit testamente.

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Tine Christoffersen, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 35 27 38 38 eller på arv@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Boafgift

Boafgift kaldes også arveafgift og er en afgift, som arvinger skal betale til staten, når de arver. Afgiften afhænger af arvens størrelse og af, hvordan man er i familie.

Som hjælpeorganisation skal UNICEF ikke betale boafgift, når vi arver. Vælger du at betænke UNICEF i dit testamente, går hele beløbet således til vores arbejde for børn i nød. Ægtefæller betaler heller ikke nogen afgift.

Den nærmeste familie skal betale 15 procent i boafgift for den del af arven, der er større end 312.500 kr. (satsen var i 2021 på 308.800 kr.).

Alle andre skal også betale 15 procent i boafgift for den del af arven, der er større end 312.500 kr. (satsen var i 2021 på 308.800 kr.) og desuden en tillægsboafgift på 25 procent af hele arven.

Hvem er mine legale arvinger?

Dine legale arvinger er dine nærmeste familiemedlemmer. Deres ret til at arve er efter arveloven fordelt i 3 arveklasser:

1. Arveklasse: Ægtefælle, børn og børnebørn
2. Arveklasse: Forældre, søskende og søskendes efterkommere
3. Arveklasse: Bedsteforældre og deres børn

Er der ingen arvinger i 1. Arveklasse, går arven videre til arvinger i 2. Arveklasse.

Er der ingen arvinger i hverken 1., 2. eller 3. Arveklasse, går hele arven til staten, medmindre der er oprettet et testamente.

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Tine Christoffersen, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 35 27 38 38 eller på arv@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Hvad skal jeg medbringe til mødet med advokaten?

Til mødet med advokaten er det vigtigt at medbringe følgende:

  • Liste med navn og adresse, CPR-/CVR-nummer på de personer, foreninger, organisationer, som du ønsker at betænke i dit testamente, baseret på de valg
    du træffer.
  • Liste over fordeling af din arv til ovenstående.
  • Liste med fordeling, hvis du har specielle ønsker for bestemt indbo, ejendele, kæledyr, arvestykker, kunst, smykker, udbetalingstidspunkt eller andet.
  • Særlige dokumenter: Ejendomsvurdering, forsikring, pensioner, bankkonti, oplysninger om særlige ejendele, gæld og andre økonomiske forpligtelser.
  • Specielle ønsker til til gravsted og om du ønsker bisættelse eller begravelse.
  • Kopi af eventuelt tidligere testamente, vielsesattest, særeje og andet relevant.
  • Du har også mulighed for at angive, hvem der skal stå for behandlingen af dit bo

Overvejer du at oprette et testamente, er du velkommen til at kontakte Tine Christoffersen, som er arveansvarlig hos UNICEF Danmark, på telefon 35 27 38 38 eller på arv@unicef.dk. Hun kan rådgive dig om, hvad du skal gøre og hjælpe dig videre med processen.

Job hos UNICEF Danmark

For at sikre den mest smidige administration af jobansøgninger, er det kun muligt at søge job hos UNICEF Danmark via vores rekrutteringsportal.

Her er det også muligt at søge uopfordret eller at lade dig registrere i UNICEF Danmarks jobagent. Så vil du løbende blive informeret om de job-typer, du har registreret, at du er interesseret i.

Job hos FN i Danmark
Her finder du alle jobopslag i FN i Danmark.

Job hos FN Generelt
Find information om karrierer inden for FN generelt.

Praktik hos UNICEF m.fl.

Ledige praktikstillinger hos UNICEF Danmark – finder du her.

Praktikstillinger i FN i Danmark – finder du her.

Praktik i UNICEFs globale organisation, kan ansøges her.

Udstationering for UNICEF

Mange tak for din interesse for at blive en del af UNICEF og gøre en forskel for verdens børn.

UNICEF Danmark er ikke projektudførende og udsender hverken specialister eller frivillige.

Det er UNICEF International, der ansætter alle de medarbejdere, konsulenter og specialister der arbejder i vores mange programlande – se mere her.

 

Der er andre gode organisationer, der har volontør-programmer, se for eksempel:
Mellemfolkeligt Samvirke og Folkekirkens Nødhjælp.

Kan jeg blive frivillig hos UNICEF?

Først og fremmest skal du have tusind tak, fordi du gerne vil hjælpe!

Desværre har vi ikke plads til frivillige i øjeblikket.

Og du drømmer om at rejse ud i verdens som frivillig, er der ikke muligheder hos UNICEF. Det er nemlig sådan, at hos UNICEF bruger vi frivillige, der bor i de lande, vi udfører hjælpearbejdet i. På den måde forsvinder kompetencerne ikke, når en frivillig rejser hjem igen. De bliver i landet til glæde og gavn for børnene.

Modtager UNICEF indsamlet tøj og legetøj?

Tak fordi du undersøger muligheden for at hjælpe børn, det er vi meget glade for.

Hos UNICEF modtager vi dog hverken tøj eller legetøj. Vi foreslår i stedet, at du sælger tingene og støtter med beløbet, det giver.

Grunden er, at det giver langt mere hjælp til børnene for hver brugt krone, hvis vi køber tingene lokalt i de lande, vi hjælper børnene i. Så undgår vi at betale dyrt for transport fra Danmark, og vi støtter på samme tid det lokale handelsliv, hvilket også kommer børnene til gode.

Det kan simpelthen bedre betale sig at gøre det på den måde. Dette argument vejer tungt i vores verden, fordi vores mål altid er at få så meget hjælp, til så mange børn som overhovedet muligt, ud af hver eneste støttekrone.

Studerende: Spørgeskemaer og opgaver

Vi får rigtig mange henvendelser fra studerende, som gerne vil samarbejde med os. Det er vi glade for og meget stolte af.

Desværre har vi meget få ressourcer, og vi er nødt til at prioritere benhårdt for at holde vores omkostninger nede, så flest mulige midler kan gå videre til hjælpearbejdet.

Vi vil således ikke kunne afsætte den nødvendige tid til at briefe dig og give dig sparring undervejs. Derfor er vi desværre nødt til at takke nej til forespørgsler, der vedrører samarbejde om projektopgaver og andre skoleopgaver.

Vi takker mange gange for din interesse og ønsker dig held og lykke med dit projekt.

Kan I lave et interview?

Tak for jeres interesse for UNICEFs arbejde. Vi vil rigtig gerne hjælpe jer, men vi har desværre ikke ressourcer til at lave interviews.

Spørgsmål til skoleopgaver
Til gengæld har vi lavet et helt tema med inspiration og svar til skoleopgaver – se mere her.

Er der spørgsmål, I ikke får svar på der, kan I sende jeres spørgsmål til unicef@unicef.dk

God fornøjelse med opgaven.

Hvilke etiske retningslinjer følger UNICEF Danmark?

UNICEF Danmark er medlem af ISOBRO, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation i Danmark.

Vi følger helt generelt de indsamlingsetiske retningslinjer, der er fastsat af indsamlingsorganisationernes brancheorganisation ISOBRO.

Er det sikkert at give sine konto-, eller kreditkortoplysninger?

Du må aldrig give dine kreditkortoplysninger til andre. Dine kreditkortoplysninger er dit kortnummer, kortets udløbsdato og eventuelt kortets sikkerhedskode (CVC).

Vi er ikke bekendt med at kunder/donorer hos UNICEF Danmark har fået misbrugt deres kreditkort, hvor kilden har kunnet spores til vores personale, eller vores systemer. Skulle du have været ude for kreditkortsvindel (typisk på internettet), vil vi nedenfor redegøre for, hvorfor det er svært at forestille sig, at kilden kan stamme fra UNICEF Danmark:

Ved telemarketing, hvor vi anvender personlig kundekontakt, modtager vores medarbejdere ingen kortoplysninger fra Dan- og kreditkort, men alene:
– Navn, adresse
– Registrerings- og konto nummer
– Cpr. Nummer

Når vi modtager disse oplysninger, sker det altid ved registrering på en computer/tablet og aldrig på papir. Efterladte, tabte og glemte dokumenter er derfor ikke et problem i forhold til datasikkerhed, rengøringspersonale eller andet.

Nets A/S er vores partner på alle transaktionsløsninger på faste månedlige transaktioner og eventuelle andre transaktioner.

For online donationer og køb i vores webshop, er transaktioner og person- og kreditkort data sikret via et såkaldt ”SSL Certificate”. Dette kan ses ved at der er en grøn hængelås ud for hjemmesidens adressen og at denne starter med https://.

Som det fremgår af ovenstående anmoder UNICEF Danmark aldrig kunder om at oplyse deres kortoplysninger. Skulle du alligevel have oplevet, at nogen har anmodet om disse oplysninger, er det mere sandsynligt, at du har været ude for at blive kontaktet af en svindler, der har udgivet sig for at komme fra UNICEF, uden at det reelt var tilfældet.

Hvis du har været ude for kreditkortsvindel, vil vi meget gerne hjælpe med opklaringen af forbrydelsen. Hvis du kan oplyse hvornår du har været i kontakt med vores telemarketing personale, eller du kan oplyse på hvilket telefonnummer du blev ringet op, så kan vi gå ind i vores database og undersøge sagen. Alle vores samtaler bliver optaget (til uddannelsesbrug), så vi kan altid undersøge, hvilke oplysninger der blev givet i telefonen.

Skulle det vise sig at en af vores medarbejdere har anmodet om at få oplyst kreditkortoplysninger – og ikke som det fremgår af vores procedurer og retningslinjer ALENE registrerings- og kontonummer – så vil en sådan medarbejder øjeblikkeligt blive afskediget.

Vær opmærksom på bankernes erstatningspligt i disse sager om kreditkortsvindel. Du vil normalt ikke komme til at skulle bære det økonomiske tab.

Husk altid også at melde sagen til politiet. I sidstnævnte forbindelse, står vi naturligvis til rådighed og kan assistere omkring informationer, hvis vi kan levere oplysninger der kan kaste lys over opklaringen.

 

Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til os
på 35 27 38 00 eller sende en mail til unicef@unicef.dk.