
Ny UNICEF Playbook sætter fokus på mangfoldighed og inklusion
UNICEF har udgivet en guide til erhvervslivet, der sætter fokus på stereotyper i reklamer, der kan have en skadelig indvirkning på børns trivsel og udvikling.
Børn har brug for mangfoldige rollemodeller for at kunne udvikle sig frit. Men ofte er produktreklamer for børn meget stereotype med udgangspunkt i traditionelle kønsroller og forventet adfærd.
I samarbejde med LEGO Gruppen har UNICEF derfor udarbejdet guiden ’a UNICEF Playbook’ til virksomheder med retningslinjer og ideer til, hvordan man sikrer inklusion og mangfoldighed i indhold og produkter til børn. Bogen indeholder desuden gode eksempler fra virksomheder, der er lykkedes med det.
Bogen præsenteres ved online paneldebatten ’Promoting diversity and inclusion in advertising: a UNICEF playbook’ under Advertising Week i New York tirsdag den 19. oktober med deltagelse af repræsentanter for UNICEF, LEGO Gruppen, Licensing International og The Geena Davis Institute on Gender in Media.
Diskrimination er en barriere for at sikre børns rettigheder i alle stadier af livet
Vi har et stort ansvar for børns selvopfattelse
”Vi ved, at diskrimination er en barriere for at sikre børns rettigheder i alle stadier af livet, startende før fødslen og gennem barndommen og ungdommen,” siger Carla Haddad Mardini, Direktør for Privat Fundraising og Partnerskaber, UNICEF, og fortsætter:
”At indgå partnerskab med en førende virksomhed som LEGO Gruppen i udarbejdelsen af denne guide giver os mulighed for at engagere os med – og have indflydelse på en industri, der har en kæmpe indvirkning på børns selvopfattelser og deres verden omkring dem”.
”Som en af de førende legetøjsvirksomheder, har vi et stort ansvar for at sikre, at alle børn føler sig velkomne og er repræsenteret i LEGO® universet. Gennem vores partnerskab med UNICEF vil vi definere en standard for industrien, der er transformativ og social ansvarlig, og vi håber at kunne inspirere andre virksomheder til også at sætte børns rettigheder i fokus,” siger Lena Dixen, Senior Vice President of Core Business Product Group with the LEGO Group.
’A UNICEF Playbook’ er godkendt af Licensing International, en forening der repræsenterer den globale mærkelicensindustri.
Udgivelsen er endnu et eksempel på samarbejdet mellem UNICEF og LEGO Gruppen om at udvikle værktøjer til virksomheder med fokus på børnerettigheder.


For mere information kontakt:
Philip Toscano,
Partnership Communications Specialist
UNICEF Danmark
T: 31 51 04 08
M: PToscano@unicef.dk