125 AF LANDETS SKOLER FÅR
BØRNS RETTIGHEDER PÅ SKEMAET
På skoler over hele landet arbejder eleverne med Børnenes U-landskalender, som i år støtter et uddannelsesprojekt i Etiopien. Som led i undervisningen får 125 skoler i de næste otte uger besøg af instruktører fra Spejderne, som skal holde en workshop for eleverne om Etiopien, børns rettigheder og magiske kaffebønner.
”Learning-by-doing er en grundlæggende metode for alle spejdere, fordi den gør, at man oplever og afprøver selv. Skoleworkshopsene er en kombination af Spejdernes metode og UNICEF Danmarks undervisningsprincipper om blandt andet inddragelse. Jeg ved, at de tusindvis af børn, som kommer til at deltage i en skoleworkshop, får to sjove, lærerige og aktive timer,” siger Kristine Clemmensen-Rotne, der er formand for Spejdernes bestyrelse om workshoppen, som er bygget op omkring fysiske øvelser, hvor eleverne lærer om børns rettigheder spundet ind i fortællingen om, hvordan kaffen blev opdaget i Etiopien.
Workshopsene foregår i samarbejde med DSB, som har sponsoreret Spejdernes rejser med tog og sikret, at de at de igennem de kommende to måneder lærer mere end 6.000 børn om børns rettigheder.

UNICEF Danmark skal i samarbejde med Spejderne besøge 125 skoler over hele landet i forbindelse med Børnenes U-landskalender. ©Morten Bjerrum Larsen.
Etiopiens børn er sande helte
Det er ikke tilfældigt, at eleverne arbejder med Etiopien som land. Med overskuddet fra salget af Børnenes U-landskalender 2020 kan UNICEF Danmark støtte mere end 70.000 børn og unge i Etiopiens ørkenregion Afar. Her er det mindre end hver tredje elev, der stadig sidder på skolebænken, når de skal starte i 6. klasse.
”I UNICEF Danmark glæder vi os meget over samarbejdet med Spejderne om skoleworkshopsene. Sammen har vi mulighed for at sætte børns rettigheder på skoleskemaet landet over på en aktiv og inddragende måde,”
”Børnekonventionen er byggestenene for et godt børneliv, og de giver alle verdens børn mulighed for at kæmpe for deres drømme. Årets Børnenes U-landskalender skaber en unik forbindelse mellem danske børn og børn i Etiopien, som lever under nogle helt andre forhold, men sammen giver vi dem håbet om en lysere fremtid, mens danske skoleelever lærer om Etiopien.” siger UNICEF Danmarks generalsekretær Karen Hækkerup.
Foruden de 125 skolebesøg arbejder godt 150.000 elever med årets undervisningsmaterialet, som består af et stort åbent website med film, digitale spil og portrætter samt elevbogen Ørkenpigen, som er skrevet af Sandra Schwartz.
Derudover kender de fleste danskere selve julekalenderen og vil opleve, at der på DR Ramasjang bliver sendt en særudgave af Kristian og Ramasjang Mysteriet.
Børnenes U-landskalender er i 2020 et samarbejde mellem Danmarks udviklingssamarbejde Danida, Danmarks Radio og UNICEF Danmark.