Verdensmålene fylder 5 år
På verdensmålenes femårsdag skal der sættes turbo på
Af Karen Hækkerup, Generalsekretær, UNICEF & Alexander Lacik, CEO, Pandora
Du kender dem godt – de små runde emblemer med de mange farver. Toppolitikere, sportsstjerner, tv-kendisser og direktører går med dem på brystet – som stolte ambassadører. FN´s verdensmål, der er repræsenteret af det lille runde flerfarvede emblem. I disse dage fylder målene fem år, og selvom der er sket store fremskridt, er vi nødt til at sætte turbo på, hvis vi skal nå over målstregerne. Der skal investeres. Investeres i børnene, og i deres fremtid.
Udviklingen tyder på, at det er en god investering, der kaster gode resultater af sig – det går fremad. Flere og flere børn fuldender grundskolen – 90 procent af alle verdens børn går faktisk i skole nu. Flere og flere piger kommer i skole – mere end to tredjedele af verdens lande har nået ligestilling, når det kommer til at få lige mange drenge og piger i grundskole. Og antallet af børn der gennemfører folkeskole er steget fra 70 procent i 2000 til 84 procent i 2018. Forventningen og forhåbningen er, at tallet ligger på 89 procent i 2030.
Det er fremtidens ledere, forskere, og fredsforhandlere. Det er børn, der skal overtage ansvaret for verden efter os. Det er børn, som vi skylder at efterlade en verden, vi kan være bekendt, og som de kan føre videre.
Men vi har også udfordringer – især når en global pandemi hærger verden. COVID19 bremser udviklingen. Den tvinger børn til at blive hjemme fra skole, og jo længere tid børn er væk fra skole, desto større er risikoen for at de aldrig kommer tilbage og får en uddannelse. Det må ikke ske.
Også klimaforandringerne tvinger børn til f.eks. at arbejde i marken i stedet for at gå i skole. Både klimakrisen og coronakrisen udfordrer med andre ord børnenes fremskridt – verdens fremskridt. Derfor er der brug for, at virksomheder prioriterer og investerer i verdensmålene i endnu højere grad, for fremtidens skyld. Der skal endnu mere damp på kedlerne, når det kommer til verdensmålene.
UNICEF samarbejder med partnere som verdens største smykkebrand, Pandora, med fokus på de mål, der påvirker vores børns fremtid. Uddannelse er en af de verdensmål, som vi især prioriterer. For vi ved, at det ændrer børns liv, økonomien og udviklingen til det bedre. Uddannelse er vejen ud af fattigdom – en vej, hvor børnene selv får retten og magten til at træffe valg, der kommer til at definere deres liv og deres fremtid. Det er der heldigvis mange virksomheder, der ved.
Virksomheder, der viser globalt samfundssind, har danskernes støtte. En YouGov-undersøgelse fra 2019 viste, at tre ud af fire danskere mener, at verdensmålene skal nås med hjælp fra virksomhederne. 70 procent svarer, at det helt konkret spiller ind i deres valg af produkter eller serviceydelser. Og 75 procent af danskerne mener, at virksomhederne har et ansvar for at arbejde med verdensmålene. Det giver med andre ord kommerciel og samfundsmæssig mening at investere i målene.
UNICEF og Pandora arbejder helt konkret for at uddanne og give en stærk stemme til den næste generation, og dermed forbedre mulighederne for, at børn og unge kan opnå deres fulde potentiale. For der er stadig millioner af børn verden over, især piger, der aldrig kommer i skole. Flere millioner afslutter aldrig deres uddannelse. Og mange kæmper for deres ret til at blive hørt, være sig selv og opfylde deres potentiale. Den kamp er en del af verdensmålene og sammen – virksomheder, FN-organisationerne, danskerne – skal vi vinde kampen.
Helt konkret vil Pandora over tre år rejse millioner af kroner til UNICEFs arbejde for verdens udsatte børn, blandt andet gennem salg af særlige smykker i over 100 lande, hvor overskuddet går til UNICEFs arbejde for, at flere børn kommer i skole og får en uddannelse.
Pengene går for eksempel til UNICEFs arbejde med unge piger i Burundi, så de kan lære i trygge og sikre omgivelser, gennemføre grundskolen og få en uddannelse, der gør at de kan begå sig på arbejdsmarkedet. Udover den formelle uddannelse, giver det også fremtidens kvinder muligheden for at tage deres egne valg – valg der former deres og vores fremtid. Det er godt for den enkelte pige, det enkelte lokalsamfund, det enkelte land – og det er godt for os. Når en pige i Burundi får en uddannelse, så kommer vi et skridt nærmere vores allesammens mål – verdensmålet om at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.
Verdensmålene kan med andre ord blive meget konkrete, når virksomheder først kaster sig ind i kampen for verdensmålene. Verdensmålene er det enkelte barns mål. Og den enkelte virksomheds. Vi skal alle over målstregen – men det kræver, at vi sætter farten op – sammen. Tillykke med fødselsdagen til verdensmålene – gid de længe leve må!
