
Et ledelsesmæssigt fyrtårn for verdens børn
Skrevet 9. april 2019 af Annika Lindgreen
UNICEF Danmark skal have ny generalsekretær til at lede en stærk organisation med en yderst professional stab af kompetente medarbejdere. Gennem de seneste år har UNICEF Danmark udviklet sig markant via en målrettet indsats rettet mod indsamlingen hos private, men også gennem et tættere samarbejde med virksomheder og fonde.
Den nye generalsekretær overtager stafetten og ansvaret for en velfungerende organisation, som har mod på mere. Der er fortsat store udfordringer for verdens børn og betydelige vækstmuligheder i Danmark, hvilket har afspejlet sig i UNICEF Danmarks udvidelse af direktionen og tiltrækning af
nøglemedarbejdere i de senere år. Der er derfor tale om en enestående mulighed for at komme til at stå i spidsen for en organisation, hvor der gøres en forskel. Som UNICEF Danmarks fyrtårn samler og engagerer generalsekretæren organisationen ved at gå forrest med en smittende og positiv ledelsesstil.

Kravene til en ny generalsekretær
UNICEF Danmarks generalsekretær er overordnet ansvarlig for den strategiske udvikling, drift og økonomiske performance i tæt samarbejde med direktionens øvrige medlemmer. Generalsekretæren repræsenterer UNICEF Danmark internt og eksternt med troværdighed, synlighed og på en måde, hvor integriteten aldrig betvivles.
Det er afgørende, at den nye generalsekretær er en stærk, visionær og samlende lederprofil – en leder med stort L. Generalsekretæren skal sikre en fortsat sammenhængende, skarp og ambitiøs organisation med afsæt i UNICEFs formål og virke.
Jobbet kræver en forretningserfaren, stærk og passioneret leder, der kan vise markante resultater fra sin hidtidige karriere, både ledelsesmæssigt og i udviklingen af en organisation eller virksomhed. Den rette kandidat har både kommerciel og politisk tæft samt trives med at navigere på tværs af mange interessenter fra kommercielle til mere politiske aktører. Uddannelsesmæssigt forventes der en relevant videregående uddannelse, gerne kombineret med MPA-/MBA-uddannelse.
Ideelt set har kandidaten erfaring fra en tung direktørrolle eller lignende, samt erfaringer med succesfulde transformationer – med udvikling af kultur, professionalisering af organisation og optimering af performance.
Den nye generalsekretær får – sammen med de øvrige tre direktionsmedlemmer – reference til bestyrelsen ved formand Alfred Josefsen.
Boyden ved Managing Partner Henrik Harbo (mobil 29709759, hharbo@boyden.com) og Senior Research Consultant Tina Pilegaard (mobil 51519197, tpilegaard@boyden.com) bistår i rekrutteringsprocessen. Ansøgning med relevante papirer kan fremsendes til denmark@boyden.com.