Hjælpen er på vej til
børn i sultramte lande
Skrevet 6. jun 2018 af Mads Nørgaard-Larsen
TAK, Danmark!
I løbet af de sidste uger har UNICEF Danmark sat alt ind på at samle ind til at hjælpe børn i Sydsudan, Somalia, DR Congo, Nigeria og Yemen, fem tørke- og krigshærgede lande, hvor over 3,1 millioner børn sulter. Danskerne har i stor stil bakket op med 4,5 millioner kr.
Pengene kommer fra de seneste ugers indsamling til fordel for sultende børn, hvor både privatpersoner, civilsamfund og virksomheder i fællesskab har bidraget til den gode sag.
Indsamlingen kulminerede fredag den 1. juni med “Giv dit fredagsslik”, hvor radiolyttere i stor stil donerede, hvad der svarer til en uges slik (48 kr.) til sultende børn. I samarbejde med Bauer Media havde deres radiostationer NOVA, Radio 100, Pop FM, The Voice, myROCK og Radio Soft fredag ryddet deres sendeflader for at sikre støtte, opmærksomhed og hjælp til børn, som er ramt af sultkatastrofen i de fem lande.
Lytterne blev fredagen igennem opfordret til at bidrage med 48 kroner på sms – et beløb, der svarer til en dags livreddende behandling for fem børn med nærende jordnøddemos og samtidig det beløb, som en dansk husstand i gennemsnit bruger på slik hver uge.
Hen over weekenden fortsatte fredagsslikindsamlingen, og tusindvis af danskere svarede positivt tilbage på UNICEFs opfordring til at støtte sultende børn i de fem ramte lande. Danskerne sendte i stor stil SMS’er afsted for at støtte op om UNICEFs hjælpearbejde.

kroner har danskerne samlet sammen til livreddende behandling til sultende børn i Sydsudan, Somalia, DR Congo, Nigeria og Yemen
Det flotte resultat havde aldrig kunnet lade sig gøre, hvis ikke en række virksomheder havde hjulpet med at få budskabet ud og med at donere deres eget ”fredagsslik”. Foruden Bauer Media, der bl.a. står bag radiostationerne NOVA og 100 FM, og SPLAY Danmark, der har et godt tag i den helt unge målgruppe, så har en række danske virksomheder valgt at bakke op om indsamlingen ved at donere opmærksomhed eller gennem støttebidrag.
DSB har bakket op om indsamlingen ved at give kampagnens budskab en bred synlighed i det offentlige rum, bl.a. ved hjælp af plakater på sine mange togstationer og i S-togene.
Telekoncernen TDC Group valgte også aktivt at støtte UNICEFs arbejde for at hjælpe sultramte børn og har doneret 48 kr. for hver af sine medarbejdere.
Også Bakkafrost har bakket op med donationer.
Forenings-Danmark har også bakket op om årets indsamling. Danske Lionsklubbers Katastrofehjælp har som en del af et nyt treårigt partnerskab med UNICEF Danmark bakket op med 250.000 kroner til årets indsamling, et beløb der vil blive gentaget de næste to år. I år valgte Lions katastrofehjælp at hjælpe indsamlingen på Bauer Medias radiostationer godt på vej ved at fordoble danskernes SMS’er helt op til 250.000 kr.
Den store støtte fra danskerne er meget tiltrængt og gør det muligt for UNICEF at arbejde både kortsigtet og langsigtet for børn i de fem sultramte lande:

2-årige Maria John er en af de mange børn i Sydsudan, der sulter. Hun drikker en portion næringsrig mælk, der er let for kroppen at fordøje. UNICEF er afhængig af donationer, for at kunne give livreddende ernæring til børn.
“Vi er meget glade for og stolte af den brede opbakning fra danskerne, hvad enten deres støtte-SMS’er er kommet fra familierne hjemme i stuerne, fra kantinerne på de mange radiolyttende arbejdspladser rundt om i landet, fra det danske civilsamfund eller fra de danske virksomheder, som på hver deres måde har valgt aktivt at støtte op om at hjælpe børn, der sulter. Sult er en type katastrofe, som indimellem kan være svær at skabe opmærksomhed om. Jeres støtte vil gøre en kæmpe forskel for børn i akut nød. Men hjælp til sultende børn er ikke kun en hjælp nu og her, det er også en investering i de ramte landes fremtid. TAK fordi I har givet jeres fredagsslik,” siger Steen M. Andersen, generalsekretær i UNICEF Danmark.
Den brede opbakning fra danskerne betyder, at over 558.000 børn kan få en dags livreddende behandling med jordnøddemos.