Giv dit fredagsslik til
børn, der sulter

Hjem » ”Giv dit fredagsslik til børn, der sulter”

Skrevet 31. maj 2018 af Mads Nørgaard-Larsen

Giv dit fredagsslik

I dagene omkring fredag den 1. juni møder mange danskere UNICEF og budskabet ”Giv dit fredagsslik” på tværs af mange kanaler. Målet er at samle penge ind til at bekæmpe sult hos børn i tørke- og krigshærgede lande.

”Vi har som mål at nå samtlige danskere – og gerne på innovative måder,” siger Line Grove Hermansen, kommunikationsdirektør hos UNICEF Danmark.

”I stedet for at få indsamlere på gaden og ud at stemme dørklokker på gammeldags vis når vi i denne kampagne danskerne i radioen og især online. Det er i høj grad her, moderne fællesskaber og viljen til at løfte i flok trives”.

Tre millioner børn i fare

Baggrunden for kampagnen er barsk og vigtig. Lige nu er over tre millioner børn i Sydsudan, Somalia, DR Congo, Nigeria og Yemen i livsfare. De mangler det mest basale af alt – mad.

Men sætter man ind nu, før sommertørken for alvor får tag i landene, er det stadig muligt at afværge den værste katastrofe og redde tusindvis af liv, fortæller Line Grove Hermansen.

Det er bare ikke altid nemt at råbe verden op, og det er ofte vanskeligt for sultproblematikken at trænge igennem til medierne:

”Derfor vil vi skabe en ny platform, hvor vi lader vores indsamling tage udgangspunkt i et positivt koncept, som er kendt og relevant for rigtigt mange børnefamilier, nemlig fredagsslik. En dag om året vil vi nå ud til samtlige danskere og opfordre dem til at undvære fredagsslikket og i stedet donere det til nogle af verdens mest udsatte børn: Børn ramt af krig og katastrofer,” siger Line Grove Hermansen.

Muligheden for populært sagt at ”donere sit fredagsslik” er en lidt poppet tilgang til et dystert emne, men endemålet er at skabe engagement og viden.
Line Grove Hermansen, kommunikationsdirektør hos UNICEF Danmark

Hjerter til Afrika

Som en del af kampagnen har Rasmus Brohave besøgt Somalia sammen med skuespilleren Sara Hjort og SPLAY Danmark. Sammen fortæller de historien om indsatsen mod sult og leverer den pro bono til en velbesøgt digital platform, hvor vi forventer at kunne give hundredtusindvis af børn og unge viden om tørke og UNICEFs indsats for børn.

”Rasmus og Sara kan nå en helt anden målgruppe, end dem vi når via traditionelle medier. De er begge to rollemodeller for rigtig mange unge og viser med deres store engagement, hvor vigtigt det er at engagere sig i nød- og udviklingsarbejde,” siger Line Grove Hermansen.

Giv dit fredagsslik

Fredag den 1. juni opfordrer UNICEF sammen med Bauer Medias radiostationer Danmark til at give sit fredagsslik til de mange børn, der sulter.

”Vi danskere bruger i gennemsnit 48 kr. om ugen på slik. For det beløb kan vi give en dags livreddende behandling med jordnøddemos til fem børn. Der skal så lidt til for at gøre en forskel,” siger Line Grove Hermansen, der håber, at den første fredag i juni måned også i fremtiden kan blive en fast indsamlingsdag for UNICEF Danmark.

”En dag, hvor man bytter slikket ud med en indsats for at skabe forandring for børn som et alternativ til en traditionel ’dør til dør’-landsindsamling. Med Bauer-samarbejdet kan vi nå 3,5 millioner danskere. Sammenlagt med tilstedeværelsen digitalt på sociale medier, udsendelse af SMS’er samt indhold og omtale i traditionelle medier skal det sikre, at budskabet når alle danskere,” siger Line Grove Hermansen.

GIV LIVREDDENDE BEHANDLING TIL BØRN, DER SULTER

STØT NU