
IKEA’s kunder
støtter udsatte
børns ret til leg
Skrevet 10. jan 2017 af Ditte Hartvig
Over en million kroner har IKEA’s danske kunder været med til at donere til arbejdet med at fremme udsatte børns mulighed for at lege ved at købe 138.000 legesager.
Kunder og ansatte i IKEA har givet tusindvis af udsatte børn verden over bedre mulighed for at lege med en donation på over en million kroner til UNICEF og fem andre humanitære organisationers arbejde med børnerettigheder. Det er resultatet af IKEAs kampagne ’Leg for alle’, hvor der i ugerne op til jul blev solgt over 138.000 legesager i de fem danske varehuse.
1 euro for hvert stykke legetøj
For hvert solgt tøjdyr, børnebog eller legemøbel i kampagneperioden har IKEA Foundation doneret 1 euro til UNICEF og IKEAs øvrige samarbejdsorganisationer. Det betyder, at IKEA Danmark har bidraget med en donation på 140.392 euro svarende til omkring 1.044.000 kr. På verdensplan har ’Leg for alle’ resulteret i en samlet donation på 12,6 millioner euro til organisationernes arbejde.
– Leg er fundamentet for, at børn kan udvikle sig og senere i livet indgå som en aktiv del af samfundet via uddannelse og arbejde. Vi er derfor meget glade for, at IKEAs kunder har bidraget med over en million kroner til formålet. Med donationen kan vi give endnu flere sårbare og udsatte børn mulighed for at lege og udvikle sig, siger UNICEF Danmarks generalsekretær Steen M. Andersen.
UNICEFs del af donationen går til arbejdet med at skabe en sund udvikling blandt børn i ressourcesvage samfund i Kina, Indien, Kenya og Indonesien.