
UNICEF og FC Barcelona
Skrevet 18. okt 2013 af UNICEF Danmark
UNICEF og FC Barcelona er blevet enige om at fortsætte samarbejdet, når den nuværende 5-årige samarbejdsaftale udløber i juni 2011.
Logo på FC Barcelonas officielle spillertrøje
UNICEFs logo vil forblive på FC Barcelonas officielle spillertrøje i sæsonen 2011-12, placeret på ryggen under spillerens nummer. Aftalen er et såkaldt ”omvendt sponsorat”, hvor FC Barcelona udover at spille med UNICEFs kendte logo på trøjen har bidraget årligt med cirka 12 millioner kroner til hjælpearbejdet for verdens fattige børn.
Global opmærksomhed på UNICEFs arbejde
Igennem de seneste fem år har FC Barcelona støttet UNICEFs arbejde ved konkret at forbedre livet for hundredtusindvis af børn. Derudover har placeringen af UNICEFs logo på spillertrøjerne på verdens måske mest populære fodboldboldhold skabt global opmærksomhed om UNICEFs arbejde for verdens børn.
Detaljerne i den næste fase i partnerskabet er stadig til drøftelse. Men det overordnede formål vil være at udnytte fodboldklubbens sociale engagement til at støtte en verdensomspændende bevægelse for uddannelse og sport. Det vil være med til at hjælpe mange af verdens mest udsatte børn.
UNICEF og FC Barcelona glæder sig til udvidelsen af deres samarbejde for at forbedre livet for fattige og udsatte børn verden over. Flere detaljer i partnerskabet vil blive offentliggjort til juni.
Fakta om det nuværende samarbejde mellem UNICEF og FC Barcelona:
- UNICEF og den spanske fodboldklub FC Barcelona indgik i 2006 et femårigt samarbejde, hvis formål var at hjælpe udsatte børn i verden til et bedre liv. UNICEF betaler ingen penge til FC Barcelona
- Aftalen er et såkaldt ”omvendt sponsorat”, hvor FC Barcelona udover at spille med UNICEFs kendte logo på trøjen har bidraget årligt med cirka 12 millioner kroner til hjælpearbejdet for verdens fattige børn. Reklameværdien, som altså også er en donation fra FC Barcelona til UNICEF, blev vurderet til at være over 100 millioner kroner
Lignende aftale med Brøndby IF
Samarbejdet mellem UNICEF Danmark og Brøndby IF mellem 2008 og 2013 var ligeledes et omvendt sponsorat. Pladsen på brystet af spilletrøjen blev stillet til rådighed af Brøndbys sponsor, og Brøndby IF donerede samtidig hvert år cirka to millioner kroner til UNICEFs arbejde.
